فروشگاه اینرنتی فایل و پروژه های دانشگاهی و دانشجویی

فروشگاه پروژه های دانشجویی , گزارش کارورزی, پاورپوینت آماده پایان نامه , پرسشنامه های روانشناسی, تحقیقات دانشجویی, مقالات دانشجویی, کارورزی دانشگاه , مبانی پای

بررسی تاثیر نقص اصول بنیادی اخلاق و رفتارحرفه ای حسابداران بر عملکرد جامعه حسابداران مستقل (حسابداری

دسته بندیحسابداری
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات17
حجم فایل55 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

توسعه و تنوع فعالیتهای اقتصادی در کشور و کوشش در جهت خصوصی‌سازی شرکتهای دولتی و عملیات تصدی دولت به افزایش شمار و گسترش دامنه فعالیتهای شرکتهای سهامی عام و بسط فزاینده بازار سرمایه در طول دهه گذشته انجامید؛ و نیاز به اعمال نظارت مالی بر واحدهای تولیدی، بازرگانی و خدماتی را در جهت حفظ منافع عمومی، حفظ حقوق و منافع صاحبان سرمایه و دیگر اشخاص ذیحق و ذینفع تشدید کرد. رفع این نیاز مستلزم فراهم‌سازی اطلا‌عات مالی قابل اعتماد، مربوط و قابل مقایسه توسط شرکتها و موسسات مختلف و تهیه و ارائه آن مستلزم استفاده از خدمات حسابداران حرفه‌ای در واحدها و همچنین استفاده از حسابداران حرفه‌ای مستقل در بررسی اطلا‌عات و حسابرسی صورتهای مالی است.
با تصویب قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران در سال 1372 و تصویب آئین‌نامه‌های مربوط و اساسنامه جامعه حسابداران رسمی در سالهای 1374 تا 1379، جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 1380 با عضویت شماری از حسابداران با سابقه تشکیل شد. به‌دنبال آن، موسسات حسابرسی جدیدی تشکیل شد و تعدادی حسابدار رسمی جدید در سالهای 1381 و 1382 انتخاب شدند. در سال 1382 حسابرسان و موسسات حسابرسی معتمد بورس اوراق بهادار نیز انتخاب شدند و به این ترتیب، حسابداری حرفه‌ای در ایران دوران تازه‌ای از  فعالیت، رشد و توسعه را آغاز کرد.
نقش، وظیفه و مسئولیت حسابداران حرفه‌ای در قبال جامعه، صاحبان سرمایه و دیگر اشخاص ذیحق و ذینفع ایجاب می‌کند که آنان اصول عمومی اخلا‌ق حسنه را در همه جنبه‌ها رعایت و به آئین‌رفتار حرفه‌ای مدّون و منسجمی پای‌بند باشند تا پذیرش، اعتبار و احترام اجتماعی  را که لا‌زمه فعالیت در هر حرفه تخصصی است، بدست آورند.

 در تدوین استانداردهای حسابداری، منافع عمومی به شدت لحاظ می‌شود.

رعایت منافع عمومی نیازمند رفع چهار نیاز اجتماعی زیر است:

1-اعتبار اطلا‌عات: جامعه نیازمند اطلا‌عات مالی و سیستمهای اطلا‌عاتی معتبر است.

2-معرفی افراد حرفه‌ای: صاحبکاران، کارفرمایان و سایر اشخاص ذیحق و ذینفع باید به سادگی بتوانند حسابداران حرفه‌ای را شناسایی کنند.

3-کیفیت خدمات: اطمینان از این که خدمات حسابداران حرفه‌ای با بالا‌ترین کیفیت ممکن انجام می‌شود.
4-اعتماد : استفاده‌کنندگان از خدمات حرفه‌ای باید مطمئن باشند که خدمات حسابداران حرفه‌ای در قالب آئین رفتار مدونی که ناظر بر ارائه خدمات آنان است انجام می‌شود،نقش حسابداران حرفه‌ای در اقتصاد جوامع و لزوم رعایت منافع عمومی ایجاب می‌کند ضوابط مدونی در زمینه اخلا‌ق و رفتار حرفه‌ای حسابداران تدوین و به اجرا گذارده شود تا اعتماد عمومی نسبت به این حرفه جلب و حفظ شود .

در پژوهش حاضر، پژوهشگر به دنبال پاسخ به پرسش زیر می باشد.

آیا بین عوامل موثر بر نقص اصول بنیادی اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران و عملکرد چامعه حسابداران مستقل رابطه معنی داری وجوددارد؟

 

 

 

5-4

سابقه و ضرورت انجام تحقیق

 

به رغم اعتقاد برخی دانشمندان و مدیران حرفه ای مبنی بر اینکه اخلاق و رفتار حرفه ای از مفاهیم  فازی  و مبهمی به شمار می آیند که تفسیر آنها دشوار است ،علی مدد(1383)و باور پین (2003) معتقدند که مباحث مذکور کاملا کاربردی است . به باور پین ، جامعه انتظار دارد که فعالیت های مدیران شرکت ها بر اساس مجمو عه ای از مفاهیم و معیار های از پیش تعیین شده صورت گیرد.

به اعتقاد کالدول و کلاپ هام (2003) ، جایگاه حرفه حسابرسی به طور قراردادی به این موضوع بستگی دارد که تا چه اندازه توانسته است خود را به عنوان حافظ منافع جامعه ، در نزد عموم معرفی کند . از سوی دیگر، حسابرسان  نیز  در قبال اطمینان جامعه به آنان ، متعهد می شوند تا مانند شهروندانی وظیفه شناس ، اصول و قواعد تعیین شده را صادقانه رعایت نمایند.

در کشورمان هنوز در خصوص اخلا ق و رفتار حسابداران حرفه ای پژوهش جامعی انجام نگرفته است و صرفا در حد  چند مقاله به این موضوع پرداخته شده است که در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم و به نظر می رسد به دلیل حساسیت و اهمیت جایگاه حسابداران حرفه ای در جامعه این موضوع نیاز به  کار بیشتر ی را می طلبد  و پژوهش حاضر به همین منظور انجام خواهد گرفت

1- مقاله "فرهنگ حسابرسی و اخلاق حرفه ای :ضرورت باز اندیشی در اصول بنیادی حسابداری و حسابرسی" که توسط راقیک یاغومیان تهیه و تدوین گردیده است.

در این مقاله به این موضوع می پردازد که چگونه حسابرسی سنتی مبتنی بر قواعد،باعث فراهم آوردن بستری مناسب برای استمرار رفتارهای غیر اخلاقی در شرکت های چون انرون و مؤسساتی مانند ارتوراندرسن شد ودر نهایت ،موجب فروپاشی آن گردید.علاوه بر این ،الگوی متشکل از ده رویکرد در زمینه اخلاق حرفه ای ارائه و تأثیر هر یک از آنها بر  اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران و حسابرسان به طورخلاصه بررسی می کند. در انتها نیز پیشنهادهایی به منظور اعاده اعتماد جامعه نسبت به حسابداری و حسابرسی و بهبود اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداران و حسابرسان ارائه . نتیجه گیری می کند.

2- مقاله "درآمدی بر اخلاق وآئین رفتار حسابداران حرفه ای "که توسط مصطفی علی مدد تهیه و تدوین شده است و در این مقاله ابتدا به اصول  بنیادی اخلاق و رفتار حرفه ای حسابداری پرداخته و در ادامه به بررسی موارد نقص این اصول می پردازد

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:50 ] [ احمد احمد ]
[ ]

گزارش طراحی نظام های مالی شركت خاك صحرا (سهامی خاص) (حسابداری)

دسته بندیحسابداری
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات86
حجم فایل195 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

بخش اول :

 

    مدیریت و وظایف آن  

1

بخش دوم :

 

    طرح حسابداری مالی

11

    طرح دریافت  و پرداخت

47

    آیین نامه تنخواه گردان

57

بخش سوم :

 

     طرح سیستم حقوق و دستمزد

69

     طرح مجوزهای مالی

86

 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:50 ] [ احمد احمد ]
[ ]

سیستم های اطلاعاتی حسابداری (حسابداری)

دسته بندیحسابداری
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات34
حجم فایل56 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 "فصل دوم"

 

2- مبانی نظری و مروری بر تحقیقات پیشین

2-1 مقدمه

امروزه سیستم های اطلاعاتی حسابداری نقش مهمی را در گردش فعالیتهای سازمانها ایفا نموده و در مجموعه محیط اقتصادی كشورها وظیفه ای با اهمیت بر عهده دارند . بسیاری از تصمیمات اقتصادی بر اساس اطلاعات حاصل از این سیستمها انجام می شود .

انتظار افراد این است كه با توجه به اطلاعاتی كه شركتها در اختیار آنها می گذارند بتوانند از بین حالات مختلف تصمیم گیری ، بهترین حالت را انتخاب كنند . از مهمترین اطلاعات حسابداری ،سود حسابداری است .

سود حسابداری در یك سیستم تعهدی محاسبه می شود كه در آن نه تنها دریافتها و پرداختهای نقدی بلكه سایر رویدادها ،معاملات و مواردی كه منجر به شناسایی درآمد یا وقوع هزینه می شود شناسایی می شود . از یك طرف وجود استانداردهای حسابداری متعدد برای شناسایی درآمدها و هزینه ها و از طرف دیگر اختیار مدیران برای استفاده از روشهای متنوع حسابداری برای محاسبه سود باعث می شود كه قابلیت اتكای اطلاعات سود حسابداری زیر سوال رود .به همین علت بعضی از محققین پیشنهاد كرده اند كه استفاده از مبنای نقدی در كنار مبنای تعهدی ،می تواند به تصمیم گیری استفاده كنندگان كمك نماید .

در این بخش ابتدا به دلیل اهمیت نوع اطلاعات و نوع استفاده كنندگان ، به تشریح اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری و همچنین انواع استفاده كنندگان از صورتهای مالی پرداخته می شود .

این موضوع در هنگام بررسی تحقیقات در بازارهای سرمایه در كشورهای مختلف مورد توجه بیشتری قرار می گیرد . سپس تفاوت میان سیستم تعهدی و نقدی حسابداری به تفضیل بیان خواهد شد . در ادامه در خصوص الزام به تهیه صورت جریان وجوه نقد به عنوان یكی دیگر از صورتهای مالی اساسی از سوی شركتها و موسسات و دلایل الزام و ایجاد این صورت از طرف هیات تدوین استانداردهای حسابداری توضیح داده خواهد شد . آن گاه به تشریح علل انجام تحقیقات در رابطه با سود حسابداری و صورت جریانهای نقدی پرداخته خواهد شد . در نهایت ، تحقیقات پیشین كه تا به امروز  در این باره انجام شده بررسی خواهد شد .

 

به منظور تحمیل درك خواننده نمایی كلی از این فصل به صورت زیر نشان داده شده است :

الف - مبانی نظری پیرامون موضوع تحقیق شامل :

  • نقش اطلاعات در تصمیم گیری استفاده كنندگان از ارقام حسابداری
  • تفاوتهای میان سیستم تعهدی و نقدی در حسابداری
  • علل ایجاد صورت جریان وجه نقد
  • دلایل انجام تحقیق در رابطه با سود حسابداری و جریانهای نقدی

ب مورد تحقیقات پیشین شامل :

  • استفاده از روشهای جدید و پیچیده در بررسی روابط میان سود ، جریانهای نقد و وضعیت نقدینگی
  • بررسی توان سنجی سود و جریانهای نقدی در سنجش وضعیت نقدینگی شرکتها
  • تاثیر اندازه شركتها ، عملكرد و سطوح سود ، نوع صنعت و چرخه عملیات بر روی روابط بین وضعیت نقدینگی  و جریانهای نقدی
  • تاثیر شرایط كشورهای مختلف بر روی روابط سود ، جریانهای نقدی و وضعیت نقدینگی ( با یك دیدگاه بین المللی )
  • · نگرشهای مختلف راجع به اندازه گیری نقدینگی
  • · معیارهای اندازه گیری نقدینگی
  • · اشكالات موجود در معیارهای سنتی اندازه گیری نقدینگی

2-2 نقش اطلاعات در تصمیم گیری استفاده كنندگان از داده های حسابداری

گزارشهای مالی از مهمترین فراورده های سیستم های اطلاعاتی حسابداری هستند كه برای گروههای مختلفی از استفاده كنندگان خارجی ارائه می شوند.استفاده كنندگان خارجی اطلاعات حسابداری طیف نسبتا وسیعی را شامل می شوند.

این افراد شامل كاركنان ، وام دهندگان ، سهامداران و سرمایه گذاران دولت ، مشتریان ،   فروشندگان كالا و حتی رقبای شركت تجاری هستند . هیات استانداردهای حسابداری مالی 1 ،بر این باور است كه تصمیمات سرمایه گذاران و بستانكاران و استفاده آنها از اطلاعات دارای وسعت بسیار بیشتری نسبت به سایر گروههای خارجی است و به همین لحاظ تصمیمات آنها دارای تاثیرات عمده ای در تخصیص منابع اقتصادی یك شركت است ( FASB  ، 1978 :30 )

بر اساس بیانیه مفاهیم حسایداری ،  افراد وقتی كه دست به سرمایه گذاری ، قرض دادن یا فعالیتهای مشابه می زنند قبل از هر چیز به افزایش منابع  نقدی خود فكر می كنند . پیروزی یا شكست در چنین فعالیتهایی بستگی به این كه سرمایه گذاران وجه نقد بیشتری ( یا كمتری ) نسبت به آنچه در میان گذارده اند بدست آورند ( FASB ،1978 :30 )

در پاراگراف 37 بیانیه مفاهیم این نكته مطرح شده است كه گزارشدهی مالی باید برای سرمایه گذاران ، بستانكاران و سایر استفاده كنندگان بالفعل و بالقوه اطلاعاتی را در جهت كمك به ارزیابی مقدار ، زمانبندی و عدم اطمینان دریافتهای نقدی ناشی از سود سهام یا بهره وام و عایدات اصل از فروش یا سررسید مطالبات ارائه كند .

چشم انداز این دریافتهای نقدی تحت تاثیر توانایی موسسه در تولید وجه نقد كافی برای ادای تعهداتش به هنگام سررسید و سایر عملیات نقدی از جمله پرداخت سود نقدی سهام و نیز تحت تاثیر نگرش عموم سرمایه گذاران و بستانكاران راجع به آن توانایی است كه به نوبه خود بر قیمت بازار سهام اثر می گذارد .

 

1.Financial Accounting Standards Board  (FASB )

 

در مجموع استفاده كنندگان بالقوه اطلاعات مالی عموما علاقه مند به آگاهی از توان ایجاد وجه نقد یا چگونگی جریانهای نقدی در موسسه مورد نظر خود هستند . چون تصمیمات ایشان مرتبط با مقدار ، زمانبندی و عدم اطمینان مرتبط با جریان نقدی مورد انتظار آنهاست .

برای سرمایه گذاران ، قرض دهندگان فروشندگان كالا و خدمات كاركنان موسسه تجاری چیزی جز یك منبع وجه نقد در شكل سود سهام یا سود وام و احتمالا فزونی در قیمت بازار ، باز پرداخت دیون ، پرداخت بهای كالا و خدمات و بالاخره حقوق و دستمزد نیست .بنابراین آنها مستقیما متوجه توانایی موسسه در ایجاد جریان نقدی مطلوبند (FASB  ، 1978 :25 )

از طرف دیگر و با فرض اینكه اطلاعات حسابداری تنها منبع اطلاعاتی برای استفاده كنندگان باشد این امكان وجود دارد كه مدیران به منظور تظاهر به قدرت وضعیت مالی شركت خود و كسب نتایج دلخواه ، اقدام به دستكاری اعداد و ارقام حسابداری با استفاده از روشهای متنوع نموده و در نتیجه اطلاعات گمراه كننده ای به بازار عرضه كنند . از طریق بیش از واقع نشان دادن ارقام و به خصوص سود حسابداری قیمت سهام شركت بیش از قیمت واقعی نشان داده می شود .

در صورتیكه افراد نتوانند به اطلاعات واقعی (كه تحت تاثیر روشهای حسابداری نیست ) دسترسی یابند ، نمی توانند بین شركتهای با اطلاعات واقعی و غیر واقعی تمایز قائل شوند و قیمت سهام را به نحو مناسبی تعیین می كنند .

این موضوع باعث می شود كه استفاده از روشهای حسابداری با حساسیت بیشتری دنبال شود به دلیل اینكه از مبانی متفاوتی نظیر مبنای تاریخی و جاری و نیز از برآوردهای حسابداری در محاسبه ارقام حسابداری استفاده می شود .به اعتقاد برخی این موضوع ، ارقام حسابداری و بخصوص سود را بی معنی می كند . این اعداد بی معنی نمی توانند معیار مناسبی در تصمیم گیری باشد و از طرف دیگر قیمت سهامی كه بر این اساس تعیین می شود منجر به تخصیص بهینه منابع در فرصتهای سرمایه گذاری برای افراد نمی شود (واتز و زیمرمن ،1984 :20)

ممكن است این سوال مطرح شود كه چگونه افراد به اطلاعات واقعی مورد نظر خود دست پیدا می كنند . در حرفه حسابداری ارقام و اعداد با استفاده از دو سیستم حسابداری نقدی و تعهدی تهیه می شود . این دو سیستم نتایج متفاوتی را نیز برای تصمیم گیری فراهم می آورد .

افراد علاقه مندند كه بدانند كدامیك از اطلاعات فراهم شده نقش بااهمیت تری در تصمیم گیری آنها ایفا می كند .در نتیجه آنها می توانند از میان فر

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:50 ] [ احمد احمد ]
[ ]

مطالعات كلی استان مازندران (جغرافیا)

دسته بندیجغرافیا
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات40
حجم فایل62 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مطالعات كلی استان مازندران

- محدودة جغرافیایی استان مازندران

استان مازندران از شمال به جمهوری های شوروی و دریای خزر، از شرق به استان مازندران ، از جنوب شرقی و جنوب به استان های سمنان و تهران و از غرب به استان گیلان محدود میشود.

- طول و عرض جغرافیایی استان مازندران

استان مازندران بین 35 درجه و 47 دقیقه تا 38 درجه و 5 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 34 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است.

- محدودة طبیعی استان مازندران

محدوده طبیعی استان مازندران از دو قسمت آبی و خشكی تشكیل شده است كه بخش آبی آن شامل دریای خزر، مانند آب ها، تالاب ها و حوضچه های آبریز فرعی است و قلمرو خشكی آن نیز از نظر توپوگرافی به سه بحث جلگه ای، كوهپایه ای و كوهستانی تقسیم می شود.

 


نواحی جلگه ای: از باندهای ماسه ای كنار ساحل تا كوهپایه های البرز (تا ارتفاع صدمتر ) را در بر می گیرد. جلگه ها مهمترین كانون تمركز جمعیت و فعالیت به شمار می روند.

نواحی كوهپایه ای : از ارتفاع 100 تا 500 متر را شامل می شوند. این نواحی از نظر میزان جمعیت و مراكز سكونتی، از تراكم كمتری برخوردارند.

نواحی كوهستانی : از ارتفاع 500 متر آغاز می شوند، در این نواحی تقریباً هیچ شهری وجود ندارد.         

مساحت استان مازندران :  

مساحت استان مازندران بر طبق آمارنامه سال 1356 در حدود 46645 كیلومتر مربع بوده است و مطابق آخرین تقسیمات سیاسی- اداری كشور به حدود 42278 كیلومتر مربع تقلیل یافته است.

برطبق آخرین تقسیمات ، استان مازندران به 17 شهرستان، 47 شهر، 44 بخش و 134 دهستان تقسیم شده است. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

تربیت‌بدنى و ورزش در مدارس (تربیت بدنی)

دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات26
حجم فایل23 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تربیت‌بدنى و ورزش در مدارس

    کودک از ابتداى ورود به‌دنیاى مدرسه، پیوسته در این تلاش است که به زندگى خوب، سالم و پرطراوت دست یابد. در تأمین این نیاز و تحقق چنین هدفی، بهر‌ه‌مندى دانش‌آموزان از امکانات ورزشی، در کنار سایر عوامل تربیتی، بسیار سازنده و مفید خواهد بود و لذا معلمان آگاه تربیت‌بدنى مدارس، بایستى به آموزش صحیح تربیت‌بدنى به دانش‌آموزان همت گمارند و در این راه از هیچ کوشش ثمربخشى دریغ ننمایند. کلیه تلاش‌ها باید در جهت توسعه آموزش تربیت‌بدنى و دانش نوین این رشته در بین دانش‌آموزان باشد چرا که از گذشته‌هاى دور، اعتقاد ما بر این است که “روح سالم در بدن سالم است”. پس چه بهتر که این کار، از مدارس آغاز گردیده و به‌نحو صحیح و اصولى دنبال گردد.

روش‌هاى آموزش مهارت‌هاى ورزشى در مدارس

    براى آموزش مهارت‌هاى ورزشی، روش‌هاى مختلفى بکار مى‌رود. این روش‌ها با توجه به تأثیر و شرکت حس‌هاى مختلف در یادگیری، در سه گروه به‌شرح زیر تقسیم‌بندى مى‌گردند:  

    - روش تکلمى:   

    یکى از رایج‌ترین روش‌هاى آموزش مهارت‌ها یا شیوه اجراء یک فعالیت، استفاده از روش تکلمى است. در این نوع شیوه، معلم مرحله به مرحله یا به‌طور خلاصه، چگونگى اجراء یک فعالیت در مراحل مختلف را فقط به‌وسیله زبان بازگو مى‌کند. او به‌عنوان یک وسیله کمکى اولیه، یادگیرنده را به آنچه در قالب عمل باید پیاده کند آگاهى مى‌دهد و در حقیقت یک تصویر کلى از فعالیت مورد نظر را در ذهن فرد به‌وجود مى‌آورد. در آموزش با این روش، دانش‌آموزان مراحل مختلف حرکت‌ها را از طریق شنیدن و گوش‌ دادن یاد مى‌گیرند.    

 

 

    - روش مشاهده‌اى:    

    یکى از مهم‌ترین و سودمند‌ترین راه‌هاى آموزش یک حرکت، نشان دادن آن به دانش‌آموزان است. نشان دادن مهارت یا حرکت معمولاً همراه با توضیح دادن است. نشان دادن حرکت به‌وسیله معلم یا دانش‌آموزان یا وسایل کمک‌آموزشى نظیر فیلم و پوستر و عکس مى‌تواند انجام پذیرد.

    - روش احساس حرکت:  

    این روش عبارت است از به‌وجود آوردن احساس حرکتى صحیح با هدایت کردن یک قسمت یا قسمت‌هاى مختلفى از بدن که در حرکت به‌کار گرفته مى‌شود. این عمل به‌وسیلهٔ معلم یا فرد ماهرى انجام مى‌گیرد. در بسیارى از موارد دیده شده است که برخى از افراد تا زمانى‌که این حس را پیدا نکرده‌اند، مهارت مربوطه را به‌خوبى انجام نمى‌دهند. به‌عنوان مثال این عمل براى کسى که وزنه پرتاب مى‌کند و حرکت دست را در موقع پرتاب به‌خوبى نمى‌داند یا کسى که چگونگى پرتاب وزنه را یاد نمى‌گیرد بسیار قابل استفاده است. مورد استفادهٔ دیگر این روش زمانى است که شخصى دچار نقص عضوى مثل کرى یا کورى باشد. معلم با هدایت کردن اجراء کنندگان حرکت، چگونگى انجام دادن آن را به‌وسیلهٔ به‌وجود آوردن احساس حرکت بدنی، به فرد مى‌آموزد.

بهداشت و ایمنى در برنامه‌هاى ورزش مدارس

    رعایت بهداشت و ایمنى از موارد مهمى است که در اجراء هر رشته ورزشی، از نظر حفظ سلامت دانش‌آموزان باید به‌عمل آید. ایمنى و حفظ بهداشت، خود به‌خود به‌دست نمى‌آید و باید ضمن تعلیمات هر رشته ورزشی، مقررات ایمنى آن نیز تعلیم داده شود. پس از آموزش مقررات ایمنى و بهداشتى رشته‌هاى ورزشی، بر مربیان لازم است که بر اجراء صحیح و کامل آن نظارت کنند تا همه افراد، تمامى توصیه‌ها را بدون کم و کاست رعایت نمایند.    

    اولین مسئولیت مربیان ورزش، انتخاب زمین و محوطه ورزشى مناسب از نظر حفظ سلامت دانش‌آموزان است. محوطه ورزشى باید، داراى وسعت کافى بوده و از برجستگى‌ها، موانع و اشیائى که براى سلامت افراد خطرناک است، عارى باشد.

    مسئولیت بعدى مربى ورزش این است که بر رعایت مقررات ایمنى هر رشته خاص از طرف شرکت‌کنندگان نظارت داشته باشد. نظارت و اجراء مقررات ایمنى از مهم‌ترین وظایف هر مربى ورزش به‌شمار مى‌رود. جو بازى باید ملایم و دوستانه باشد و بر مربیان است که با تمام قدرت، از خشونت در بازى‌هاى ورزشى جلوگیرى کنند، زیرا خشونت در ورزش جائى ندارد.    

    شایان ذکر است، مقررات ایمنى رشته‌هاى ورزشى باید در همه جا و در همه مدارس یکسان باشد و همه معلمان باید در این موارد هماهنگ عمل کنند. بهتر آن است که مقررات ایمنی، در تابلوى اعلانات مدارس نصب گردند تا همواره در معرض دید و مطالعه دانش‌آموزان قرار گیرد.

استراحت و تمدد اعصاب پس از فعالیت‌هاى ورزشى

    استراحت از نظر حفظ سلامت و کارآئى بدن امر مهمى است که باید به‌

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

بررسی ناهنجاری زانوی ایکس و پرانتزی در بین دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در چهار نقطه شمال، جنوب، ش

دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات24
حجم فایل319 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه

بشر همواره در تمام مراحل زندگی دست خوش تغییراتی بوده که گاه مناسب و خوشایند و گاه آزار دهنده و ناخوشایند بوده است.

شناخت دقیق از پیرامون زندگی باعث دقت در عملکرد و رفتار می گردد. نوع فرهنگ هر نقطه از دنیا و آداب رسوم در جزئی ترین مسائل انسان نقش به سزایی دارد. تغذیه، آب و هوا، شغل و  محل زندگی باعث به وجود آمدن انواعی از سازگاریها در بدن انسان می شود .

این سازگاریها سبب ایجاد تناسبی بین بدن و محیط میگردد که گاهاً به مرور زمان باعث اختلال در عملکرد دیگر بخشها و یا حتی خود آن بخش می شود. با تکیه بر علم حرکات اصلاحی و درمانی می توان مانع سازگاریهای مضر برای بدن بود.

دقت در سازگاریها باعث می شود یا آنها را توسعه دهیم و یا از تشدید آن جلوگیری کنیم. بدن ما بزرگترین سرمایه ماست. توجه به آن مشکلات ثانویه جسمانی، خستگی ها و ناتوانی ها را کاهش می دهد و می توان با تمرکز بر آن با حداقل انرژی حداکثر کارایی را بدون خستگی و مشکلات جسمانی از بدن انتظار داشت.

 

 

 

 

آناتومی زانو 

 

 

 

آناتومی علمی است كه در مورد بدن انسان صحبت می كند.این علم ساختمان بدن انسان و روابط بین اندامهای مختلف را بررسی می كند.شروع علم آناتومی از یونان باستان است.تعداد استخوانهای بدن انسان 206 قطعه است كه توسط انواع مفاصل به هم می پیوندند. امروزه با روی كار آمدن انواع ماشین آلات از میزان فعالیتهای جسمانی افراد بسیار كاسته شده و افراد در اثر فقر حركتی.با ناهنجاریهای اسكلتی در انواع مفاصل و استخوانهای بدن مواجه هستند.

برخی از این ناهنجا ریها با تمرینات و حركات اصلانی قابل درمان می باشند؛ اما تعدادی از آنها نیز نسبت به حركات اصلانی واكنش نشان نداده و بیماری محسوب می شوند.

در این تحقیق نا هنجاریها زانو مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد .

 

 

 آناتومی زانو

استخوان كشكك زانو

این استخوان بزرگترین استخوان كنجدی بدن است و نیز تنها استخوان كنجدی بدن است كه در شمارش استخوانهای بدن محسوب می شود.محل استخوان كشكك در قسمت قدامی انتهای دیستال استخوان ران می باشد. جسم آن به شكل مثلثی است كه قاعده آن در بالا و رأس آن در پایین می باشد.

استخوان كشكك دو سطح قدامی و خلفی دارد.سطح قدامی آن زبر و خشن است و دارای تحدب نیز می باشد.سطح خلفی آن صاف است و روی ران قرار می گیرد.قسمت فوقانی استخوان محدب و قسمت تحتانی آن نوك تیز بوده و به رأس كشكك مووم است.

 

 

مفصل زانو

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:49 ] [ احمد احمد ]
[ ]

اسب سواری (تربیت بدنی)

دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات24
حجم فایل474 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

اسب و سوارکاری در ایران باستان

1. دوره آریایی

ایرانیان از زمان ورود به صحنه تاریخ اسب را به عنوان یاری وفادار و هوشمند و چالاک و زیبا و سرفراز ستوده اند و در هنر و ادب و عقاید خود جاودان ساخته اند و در باب آن افسانه ها آورده اند و چکامه ها سروده اند. این مطالب را پورداود با دقت و استواری توصیف کرده است. ما در این مقاله تاریخ اسب و سواری در میان اقوام ایرانی را با توجه به مدارک باستان شناسی و متون اساسی تاریخی تشریح خواهیم کرد.

اسبان عتیق به حالت وحشی در دشت های اروپایی و آسیایی در جاهایی که آب و هوای سازگار داشته می زیسته اند، ولی هیکلی کوچک و پست داشته اند و در اصل برای «دام» یعنی خورش و باربری و خیشکشی به کاربرده می شدند و بعد بر اثر دقت در پرورش و دستکشی به گزینی و علوفه مناسبتر، بزرگتر و پرتابتر گشتند، چنانکه آنها را به گردونه بستند و بعدها به سواری گرفتند. در خود ایران هم استخوان های اسب های وحشی و کوچک اندام در لایه های پیش از تاریخی غاری در 48 کیلومتری شرق کرمانشاه و در خطه ای کوهستانی به نام تَمتَمَه در غرب دریاچه کبودان (ارومیه) و نیز در گودین تپه (زاگرس مرکزی) و تَل ابلیس (کرمان) یافت شده است که احتمالاً برای خوراک پرورانده می شده است. این تخمه را با قید احتیاز سلف اسبی دانسته اند که امروز «اسب خرد کاسپین» نامیده می شود و گاه گاهی در ناحیه مازندران می توان آن را پیدا کرد. ولی برخی عقیده دارند که اسبان امروزی از نژاد اسبانی نیستند که در لایه های پیش تاریخی مذکور یافت شده اند، بلکه تخمه ای خویشاوند با آنان اند. بنا به نظری که هنوز غالب مانده است، هندواوپاییان اسب را اهلی کردند و به مردم دیگر رسانیدند و به گفته لیتاور و کروول «نخستین گواهی مسلم اهلی کردن اسب از فرهنگ نوسنگی سرِندی ستُگ در ناحیه رودباری دنیپر و دُن است». این نظریه با گواهی های زبان شناختی تاططد می شود، چون در همه زبانهای کهن، واژه ای که بر اسب گذاشته شده از ریشه هندواروپایی اِکَ ئو آمده است که از میان آنها موارد ذیل را یاد می کنیم: سانسکریت: اَسوَه (صیغه مذکر)، لیتوانی کهن: اَشوَ (صیغه مونث)، اوستایی و مادی: اَسپَه، تراکیه ای: اِسپی ئو، اُسِتی: یَسف، لاتینی: اِکوا (مونث) و اکوس (مذکر)، یونانی: هیپوس، هوری-میتانی: ایشی یَه، سکایی: اَسَّه، فارسی باستان: اَسَه، پشتو: آس، آلمانی قدیم: اَی هو-، انگلیسی باستان: اِاُه، ایرلندی: اِخ، و از طریق هوری عتیق سی شو به اکدی کهن راه یافته و شی شو شده و در کنعانی و عبری قدیم سوش و در آرامی سوشیا و در مصری سمّ ت، گردیده است. عیلامیان نیز اسب را از خارج گرفتند و بدان کوتو نام دادند.

در آغاز هزاره دوم ق م گردونه های دو چرخ اسب کش در میان هندواروپاییان رواج یافت و بدین گونه یکی از سودمند ترین اختراعات بشری -یعنی چرخ میان تهی پره دار- به جهانیان اهدا گشت (چرخ غلطکی توپر از خیلی پیشتر به کار می رفت)، به طوری که چندی بعد بر اثر ورود هندواروپاییان شیوه جنگی در خاورمیانه تغییر یافت و پیادگان منظم بیشتر جایشان را به صفوف متشکلی از سواره نظام گردونه ران دادند که پانصد سالی سلاح اصلی جنگ بودند و گردونه های هیتی ها و تروآئیان و یونانیان باستانی و میتانی ها و هیکسوس ها و آشوریان و کاسیان و مصریان و ایرانیان غربی و آریاییان شرقی و هندودایی در اسناد تصویری و یا کتبی و روایـات

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]

بررسی تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر سیستم ایمنی بدن مردان ماهر كاراته كا 85 ص (تربیت بدنی)

دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات100
حجم فایل152 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بررس

فهرست مطالب

عنوان .............................................................................................................. صفحه

فصل اول: مقدمه پژوهش................................................................................ 2

مقدمه................................................................................................................ 3

بیان مسأله........................................................................................................ 4

ضرورت و اهمیت تحقیق.................................................................................. 6

اهداف تحقیق..................................................................................................... 7

هدف کلی........................................................................................................... 7

اهداف اختصاصی............................................................................................. 7

فرضیه های تحقیق............................................................................................ 7

فرضیه اصلی.................................................................................................... 7

فرضیه های فرعی............................................................................................ 7

تعاریف واژه ها و اصطلاحات.......................................................................... 8

فصل دوم: پیشنیه پژوهش............................................................................. 10

الف: زمینه های نظری و موضوع تحقیق.......................................................... 11

ایمنی ذاتی......................................................................................................... 12

ایمنی اکتسابی................................................................................................... 20

سیستم ایمنی و بیش تمرینی............................................................................. 20

ب: تحقیقات انجام گرفته درخصوص موضوع تحقیق....................................... 21

خلاصه.............................................................................................................. 26

فصل سوم: روش پژوهش.............................................................................. 27

جامعه آماری.................................................................................................... 28

روش و طرح تحقیق.......................................................................................... 28

متغیرهای تحقیق............................................................................................... 32

وسایل و ابزار تحقیق........................................................................................ 32

روش اندازه گیری............................................................................................ 33

روشهای آماری................................................................................................ 33

فصل چهارم: تحلیل یافته های پژوهش.......................................................... 34

الف: توصیف داده ها........................................................................................ 35

ب: آمار استنباطی............................................................................................. 47

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری..................................................................... 58

خلاصه تحقیق .................................................................................................. 59

بحث و نتیجه گیری .......................................................................................... 60

بحث و نتیجه گیری کلی.................................................................................... 61  

محدودیت های تحقیق....................................................................................... 64

پیشنهادات تحقیق.............................................................................................. 64

فهرست منابع.................................................................................................... 66

 

فهرست جداول

جدول 4-1: مقایسه میانگین سن، قد، وزن، و سابقه قهرمانی در چهار گروه. 35

جدول 4-2: مقایسه مسافت طی شده بر روی ارگومتر قبل و بعد از تمرین در چهار گروه 36

جدول 4-3: مقایسه میانگین زمان فعالیت روی ارگومتر قبل و بعد از تمرین در چهار گروه         37

جدول 4-4: مقایسه میانگین vo2 max قبل و بعد از تمرین در چهار گروه....... 38

جدول4-5: مقایسه میانگین کالری مصرفی قبل و بعد از تمرین در چهار گروه      39

جدول 4-6: مقایسه میانگین تغییرات vo2 max در طول هفته های تمرین در سه گروه تجربی        40

جدول 4-7: مقایسه میانگین مقیاس بورگ جهت تعیین میزان فشار کار در سه گروه تجربی در طول هفته های تمرین.......................................................................................................................... 41

جدول 4-8: مقایسه میانگین مت مصرفی قبل و بعد از تمرین در چهار گروه ........ 42

جدول 4-9: مقایسه میانگین مقیاس بورگ قبل و بعد از تمرین در چهار گروه       43

جدول 4-10: مقایسه میانگین ضربان قلب استراحت در چهار گروه در قبل و بعد از دوره تمرینی آزمون 44

جدول 4-11: مقایسه میانگین وزن صبحگاهی در چهار گروه قبل و بعد از تمرین  45

جدول 4-12: مقایسه میانگین ساعات خوابیدن در طول شبانه روز قبل و بعد از دوره تمرین در چهار گروه      46

جدول 4-13: مقایسه میانگین لوکو سایت در چهار گروه برحسب چهار نوع تست  47

جدول 4-14: مقایسه میانگین لکوسیت در پس آزمون اول در چهار گروه.... 48

جدول 4-15: تحلیل کوواریانس مقایسه میانگین لکوسیت در چهار گروه....... 48

جدول 4-16: مقایسه زوجی اختلاف میانگین لکوسیت در گروه های مورد مطالعه  49

جدول 4-17: مقایسه میانگین لنفوسیت در چهار گروه برحسب چهار نوع تست     50

جدول 4-18: مقایسه میانگین لنفوسیت در پس آزمون اول در گروههای مورد مطالعه     51

جدول 4-19: تحلیل کوواریانس مقایسه میانگین لنفوسیت در چهار گروه ..... 51

جدول 4-20: مقایسه میانگین مونوسیت در چهار گروه برحسب چهار نوع تست    52

جدول 4-21: مقایسه میانگین مونوسیت در پس آزمون اول در چهار گروه.. 53

جدول 4-22: تحلیل کووالانس مقایسه میانگین مونوسیت در چهار گروه...... 53

جدول 4-23: مقایسه نوتروفیل در پس آزمون اول در چهار گروه................ 54

جدول 4-24: تحلیل کوواریانس مقایسه نوتروفیل در چهار گروه.................. 54

جدول 4-25: مقایسه میانگین ائوزینوفیل در چهار گروه برحسب چهار نوع تست   55

جدول 4-26: مقایسه میانگین ائوزینوفیل در چهار گروه در پس آزمون اول. 56

جدول 4-27: تحلیل کوواریانس مقایسه میانگین ائوزینوفیل پس آزمون دوم در چهار گروه        56

جدول 4-28: مقایسه زوجی اختلاف میانگین ائوزینوفیل برحسب گروه های مورد 57

 

نمودار

نمودار 4-1: مقایسه میانگین سن، قد، وزن، و سابقه قهرمانی در چهار گروه 35

نمودار 4-2: مقایسه مسافت طی شده بر روی ارگومتر قبل و بعد از تمرین در چهار گروه         36

نمودار 4-3: مقایسه میانگین زمان فعالیت روی ارگومتر قبل و بعد از تمرین در چهار گروه        37

نمودار 4-4: مقایسه میانگین vo2 max قبل و بعد از تمرین در چهار گروه..... 38

نمودار 4-5: مقایسه میانگین کالری مصرفی قبل و بعد از تمرین در چهار گروه    39     

نمودار 4-6: مقایسه میانگین تغییرات vo2 max در طول هفته های تمرین در سه گروه تجربی       40

نمودار 4-7: مقایسه میانگین مقیاس بورگ جهت تعیین میزان فشار کار در سه گروه تجربی در طول هفته های تمرین................................................................................................................ 41

نمودار 4-8: مقایسه میانگین مت مصرفی قبل و بعد از تمرین در چهار گروه        42

نمودار 4-9: مقایسه میانگین مقیاس بورگ قبل و بعد از تمرین در چهار گروه      43

نمودار 4-10: مقایسه میانگین ضربان قلب استراحت در چهار گروه در قبل و بعد از دوره تمرینی آزمون         44

نمودار 4-11: مقایسه میانگین وزن صبحگاهی در چهار گروه قبل و بعد از تمرین 45

نمودار 4-12: مقایسه میانگین ساعات خوابیدن در طول شبانه روز قبل و بعد از دوره تمرین در چهار گروه     46

 

ی تعیین اثر سه روش بیش تمرینی بر سیستم ایمنی بدن مردان ماهر كاراته كا 85 ص

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:48 ] [ احمد احمد ]
[ ]

انعطاف پذیری و تمرینات كششی - تربیت بدنی 117 ص (تربیت بدنی)

دسته بندیتربیت بدنی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات100
حجم فایل65 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

فصل اول

مقدمه و معرفی

 

1ـ1 مقدمه

انعطاف‌پذیری یكی از اجزاء آمادگی جسمانی و یك بخش كلیدی در پیشگیری از آسیب و بهبود اجرای ورزشی می‌باشد ( ). در افراد غیرفعالی كه عادت به زندگی كم تحرك دارند، عضلات و تاندون‌هایشان كوتاه و فاقد قابلیت كشش می‌شوند. به عبارت دیگر دستگاه عضلانی در نتیجه بی‌تحركی، به تدریج قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و در نهایت دچار كاهش قابلیت كشش می‌شود(  ). برای توسعه سریع انعطاف‌پذیری، تمرینات مربوط به گرم كردن اجرا می‌گردد كه در نتیجه اجرای یكسری حركات كششی تا میزان محدودی می‌توان برانعطاف‌پذیری افزود، لیكن این نوع تمرینات به تنهایی نمی‌تواند سبب بهبود انعطاف‌پذیری در درازمدت شود( ). امروزه تمرینات كششی به منظور توسعه انعطاف‌پذیری، بخش مهمی از هر نوع فعالیت جسمانی به شمار می‌رود ( ).

چندین شیوه كششی شامل ایستا[1]، پویا[2] و تسهیل عصبی ـ عضلانی گیرنده‌های عمقی[3] (PNF) افزایش در انعطاف‌پذیری را نشان داده‌اند(  ). برخی از مطالعات پیشین نشان داده‌اند كه روش كششی PNF افزایش بیشتری را در دامنه حركتی نسبت به سایر روشها ایجاد می‌كنند ( ). اگرچه برخی از مزایای استفاده از روشهای كششی PNF مشخص شده است اما كارایی بیشتر این روشها در تحقیقات هنوز مورد سؤال است (  ).

چندین نوع روش كششی PNF وجود دارد كه عبارتند از: CR[4]، HR[5]، CRCA[6] و SRHR[7] و ACR[8] ( ).

شماری از مطالعات شیوه SRHR را در تحقیقات خود به كار برده‌اند و هركدام زمانهای متفاوتی را برای نگهداری انقضاض ایستا (MVIC)[9] ذكر كرده‌اند ( ). در نتیجه تعیین مؤثرترین زمان نگهداری انقباض ایستا در این شیوه باید بررسی شود. در صورتیكه زمان كوتاهتر MVIC، افزایش یكسانی ا در دامنه حركتی (ROM)[10] در مقایسه با یك زمان طولانی‌تر ایجاد كند، مربیان و ورزشكاران ممكن است شیوه‌ای كه زمان كمتری را صرف كند، ترجیح دهند.

2ـ1 بیان مسأله

تمرینات انعطاف‌پذیری به طور كلی به عنوان یك بعد مهم در اجراهای ورزشی پذیرفته شده است و بطور وسیعی بعنوان یك شیوه مؤثر در درمان و پیشگیری از آسیبها مورد استفاده قرار گرفته است. تمرینات كششی برای افزایش قابلیت كشسانی بافت،[11] و بدین طریق افزایش دامنه حركت مفاصل ویژه طراحی شده‌اند. اعتقاد بر این است كه افزایش دامنه حركت عملكردهای ورزشی را بهبود و شدت و تعداد آسیبها را كاهش می‌دهد ( ). با وجود اینكه عوامل ارثی نقشی تعیین كننده در انعطاف‌پذیری ایفاء می‌كنند، حركت‌پذیری[12] مفصل می‌تواند از طریق یك برنامه منظم حركات توسعه دهنده انعطاف‌پذیری حفظ و یا توسعه داده شود.( )

اجزاء مقاوم غیرفعال[13] و انقباضی فعال[14] در برابر كشش عضله مقاومت ایجاد می‌كنند و روشهای ویژه‌ای برای كاهش مقدار چنین محدودكننده‌هایی پیشنهاد شده‌اند( ).

به منظور توسعه انعطاف‌پذیری، روشهای كششی مختلفی ارائه شده‌اند كه محققین بطور كلی آنها را به سه دسته ایستا، پویا PNF تقسیم نموده‌اند ( ). روش كششی ایستا عبارت است از كشیدن عضله تا نقطه احساس مقاومت و حفظ این وضعیت به مدت 6 تا 60 ثانیه ( ) شیوه كششی پویا، متضمن حركات تابی یا فعال می‌باشد. در


[1] - static stretch

[2] - Ballistic stretch

[3] - Proprioceptive nevroumvscular facilitation

[4] - Contract-Relax

[5] - Hold-Relax

[6] - Contract – Relax – Contract - Agonist

[7] - Slow-Reversal-Hold-Relax

[8] - Angonist-Contract-Relax

[9] - Maximum Volvntary isometric contraction

[10] - Range Of Motion

[11] - Etasticity

[12] - Mobility

[13] - Passive resistive component

[14] - active contractile component

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:40 ] [ احمد احمد ]
[ ]

واژه شناسی شیعه (تاریخ و ادبیات)

دسته بندیتاریخ و ادبیات
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات18
حجم فایل27 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

كلیات (5-13)

1. واژه‌شناسی

1-1- معنای لغوی شیعه و تشیع

          شیعه، در لغت به معنای پیرو، طرفدار و گروهی است كه بر امری یك سخن شوند و همچنین بر گروه یاران اطلاق می‌شود.[1]

ریشه كلمه شیعه، از مشایعت و به معنای مطاوعه و پیروی كردن است. واژه شیعه اگر تنها و بدون آمدن قیدی به دنبال آن به كار رود، بر افرادی اطلاق می‌شود كه دوستدار اهل‌بیت (ع) بوده و امامت آنان اعتقاد دارند. معنای لغوی این واژه، در دو سوره مبارك قرآن نیز آمده است. یكی در قصه موسی (ع) و فرعون در سوره قصص آیة پانزده كه می‌فرماید وقتی موسی (ع) در هنگام بی‌خبری مردم به شهر درآمد «فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ  هَذََا مِنْ شِیعَتِهِ‌‌ی وَ هَذَا مِنْ عَدُوِّه‌ِی ...» دیگری در سورة صافات آیه 83 كه دربارة پیروی حضرت ابراهیم (ع) از حضرت نوح (ع) می‌فرماید: «وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ‌‌ی لَإِبْرَاهِیمَ».

          تشیع نیز در لغت به معنای پیروی كردن است، چنانكه وقتی گفته می‌شود «تشیع الرجل» به معنای این است كه این فرد ادعای شیعه بودن دارد، البته به مذهب شیعه نیز «تشیع» اطلاق می‌شود.[2]     

          در زبان عرب، واژة «شیعه» را بر حزب نیز به كار می‌برند. از این رو شیعه علی (ع) در مقابل شیعه معاویه قرار می‌گیرد.[3]

2-1- شیعه در اصطلاح

          شیعه، در اصطلاح به مسلمانانی گفته می‌شود كه حضرت علی (ع) را پس از رحلت پیامبر اكرم (ص) خلیفه شرعی می‌دانند و عمل آنان را كه در سقیفه بنی‌ساعده گرد آمدند و ابوبكر را به خلافت و جانشینی پیامبر (ص) برگزیدند، نمی‌پذیرند.[4] آنها این كار را نقطه آغازین انحراف در تاریخ سیاسی اسلام می‌دانند و معتقدند امامت علی (ع) از سوی پیامبر اكرم (ص) منصوص بوده و امامت، جز به ظلم و ستم از علی (ع) و اولاد او خارج نمی‌شود.[5] در تفكر شیعی امامت منصوص، معصوم است.[6] از این رو، چنین كسانی شایستگی جانشینی پیامبر (ص) را دارند.

          شهرستانی در معنای اصطلاحی این واژه گفته است: شیعه به كسانی گفته می‌شود كه تنها از علی (ع) پیروی می‌كنند و قائل به امامت منصوص او می‌باشند و او را وصی می‌دانند.[7]

          ابن حزم نیز گفته است: شیعه به كسی گفته می‌شود كه قائل است، علی (ع) پس از پیامبر (ص) برترین مردم و سزاوارترین به امامت (جانشینی) است.[8]

          اصطلاح شیعه به سه معنا بكار رفته است: شیعه اعتقادی، شیعه در مقابل عثمانیه، و نیز به معنای دوستی اهل‌بیت (ع).[9] شیعه به معنای اعتقادی، نخستین بار در زمان رسول خدا (ص) به پیروان علی (ع) اطلاق شده است،[10] چنانكه حضرت در قصیده‌ای


[1] - فیروزآبادی، قاموس المحیط، ابن كثیر، اسماعیل بن عمر، البدایه و النهایه، ج2، (ص) 246، دهخدا، علی اكبر، لغت‌نامه دهخدا، ابن منظور، لسان العرب، ماده «شیع».

[2] - لغت‌نامه دهخدا، ماده «تشیع».

[3] - ولهاوزن، یولیوس، تاریخ سیارسی صدر اسلام: شیعه و خوارج، ترجمه محمودرضا افتخارزاده، (ص) 139.

[4] - دائره المعارف الاسلامیه، ج 14، (ص) 57، لغت‌نامه دهخدا.

[5] - نوبختی، حسن بن موسی، فرق الشیعه، (ص) 18، دائره المعارف القرن العشرین، (ص) 57، طوسی، تلخیص الشافی، ج 2، (ص) 57.

[6] - نباطی العاملی، علی‌بن یونس، الصراط المستقیم الی مستحق التقدیم، ج 1، (ص) 112، مظفر، محمدحسن، دلائل الصدق، ج2، (ص) 7. برای اطلاع بیشتر درباره عصمت، ر.ك: محسن شفاعی، شئون ولایت، (ص) 128-28.

[7] - شهرستانی، محمدبن عبدالكریم، الملل و النحل، ج 1، (ص) 130.

[8] - ابن حزم، علی بن احمد؛ الفصل فی الملل و الاهواء و النحل، ج 2، (ص) 226.

[9] - جعفریان، رسول، تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا قرن هفتم هجری، ج 1، (ص) 19.

[10] - نعمانی، محمدبن ابراهیم، الغیبه، (ص) 264.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 4:39 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 صفحه بعد