فروشگاه اینرنتی فایل و پروژه های دانشگاهی و دانشجویی

فروشگاه پروژه های دانشجویی , گزارش کارورزی, پاورپوینت آماده پایان نامه , پرسشنامه های روانشناسی, تحقیقات دانشجویی, مقالات دانشجویی, کارورزی دانشگاه , مبانی پای

تحقیق و مقاله ای در مورد خزندگانتحقیقفایل وردپرسشنامهرزومهپروپزال دانشجوییمقالهپاورپوینتگزارش کارامو

دسته بندیزیست شناسی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات12
حجم فایل150 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

  توجه: این فایل میتواند هم به عنوان تحقیق و هم به عنوان مقاله مورد استفاده قرار گیرد

(قابل ویرایش و اماده پرینت)Wordفرمت :

تعداد صفحات: 12

تصویر:این فایل دارای تصویر می باشد

سر فصل ها:

زیر رده Anapsida

لاک پشت زینی

لاک پشتهای سه چنگالی Trionychidae

لاک پشت چرمی

زیررده Parapsida Euryapsida

زیر رده Lepidosauria

تواتار

آمفیسبانیا

مارمولکها

مارها

شناسایی مارها سمی از غیر سمی

زیر رده Archosauria

زیر رده Synapsida

چکیده:

اجداد خزندگان دوزیستان محسوب می‌شوند. خزندگان اولین جانورانی هستند که توانسته‌اند از زندگی در خشکی را بطور کامل تحمل نمایند. سطح بدنشان از پوست خشک و شاخی پوشیده شده است. بدن پوشیده از پولک ، اسکیوت و یا قطعات و صفحات استخوانی متنوع است. اسکلت خزندگان کاملا استخوانی است. قلبشان چهار حفره‌ای است.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:57 ] [ احمد احمد ]
[ ]

تحقیقی در مورد جوندگان (موشها) و انواع تله گذاری برای به دام انداختن انهاتحقیقفایل وردپرسشنامهرزومهپ

دسته بندیزیست شناسی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات10
حجم فایل47 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

  توجه: این فایل میتواند هم به عنوان تحقیق و هم به عنوان مقاله مورد استفاده قرار گیرد

(قابل ویرایش و اماده پرینت)Wordفرمت :

تعداد صفحات: 10

تصویر:این فایل فاقد تصویر می باشد

برخی از سر فصل ها:

مبارزه با موشها

تعیین نوع موش

فصل مبارزه

محل زندگی موشها

غلظت سم

بیولوژی

رعایت كامل اصول زراعی

دقت برای انتخاب ماده برای طعمه

فرمولهای مبارزه با جوندگان و طرز تهیه آنها

طعمه گندم مسموم

طعمه با مغز گردو:

طعمة سبز

طعمة سیب زمینی یا هویج

چکیده:

جوندگان به گروهی از جانوران پستاندار گفته می شود كه از روی خصوصیات دندانها از سایر گروهها متمایز می شوند. بدین ترتیب كه در فك پائین دارای جفت و در فك بالا دارای یك یا دو جفت دندان ثنایا می باشند. این دندانها درشت و فاقد ریشه بوده و ارتفاع آن همیشه ثابت است. در این جانوران دندان آسیاب مطلقاً وجود ندارد و جای آنها روی فك خالی و نمایان است. در اغلب جوندگان رودة كور خیلی رشد كرده است

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:57 ] [ احمد احمد ]
[ ]

تحقیق و مقاله ای در مورد جلبک تحقیقفایل وردپرسشنامهرزومهپروپزال دانشجوییمقالهپاورپوینتگزارش کاراموزی

دسته بندیزیست شناسی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات19
حجم فایل66 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

  توجه: این فایل میتواند هم به عنوان تحقیق و هم به عنوان مقاله مورد استفاده قرار گیرد

(قابل ویرایش و اماده پرینت)Wordفرمت :

تعداد صفحات: 19

تصویر:این فایل دارای تصویر می باشد

چکیده:

جلبك ها گروه متنوعی هستند كه تك سلولی هایی به اندازه كمتر از یك چند هزارم سانتی متر تا ارگانیسم های غول پیكری به طول ده ها متر را شامل می شوند. آنها بخش عمده ای از زنجیره غذایی دریایی را تشكیل می دهند . اما این بدان معنی نیست كه

جلبك ها صرفا به موقعیت شان به عنوان غذا بسنده كرده اند .

شمار معینی از جلبك های میكروسكوپی وجود دارند كه به طور فعال سم ترشح می كنند . پژوهش های اخیر نشان می دهد كه

سم جلبك ها علاوه بر تدافعی بودن دارای نقش تهاجمی نیز هست .

الف- اسكوگارد –زیست شناس دریایی انستیتوی علوم دریایی بارسلونا  و  پیر جوئل هانسن  از  prymnes  دانشگاه  كپنهاگ

شواهد محكمی به دست آورده اندكه سم جلبك میكروسكوپی احتمالا منجر به دور كردن رقیبان می شود و حتی به جلبك ها

در پیدا كردن غذا parvum كمك می كند

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:57 ] [ احمد احمد ]
[ ]

در مورد بندپایانتحقیقفایل وردپرسشنامهرزومهپروپزال دانشجوییمقالهپاورپوینتگزارش کاراموزیعلومتحقیق و مق

دسته بندیزیست شناسی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات24
حجم فایل1.01 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

  توجه: این فایل میتواند هم به عنوان تحقیق و هم به عنوان مقاله مورد استفاده قرار گیرد

(قابل ویرایش و اماده پرینت)Wordفرمت :

تعداد صفحات: 24

تصویر:این فایل دارای تصویر می باشد

برخی از سر فصل ها:

مقدمه

ساختار بدنی

دستگاههای بدن

دستگاه بینایی

دستگاه گوارشی

دستگاه تنفس

دستگاه گردش خون

دستگاه دفعی

دستگاه عصبی

رده بندی بندپایان

زیر شاخه کلیسرداران

زیر شاخه آرواره‌داران

عنکبوتها

حشرات

زیر شاخه آرواره‌داران

رده حشرات

زیر رده بدون بالان

راسته دیپلورا

راسته کلمبولا

راسته تیزانورا

راسته راست بالان

زیر رده حشرات بالدار

راسته پوست بالان

راسته ایزوپترا یا جوربالان

راسته راست بالان

زیر رده حشرات بالدار

راسته پوست بالان

تولید مثل در حشرات

سخت پوستان

خر خاکی

خرچنگ دریایی رنگ سنگی

چکیده:

شاخه بندپایان بزرگترین شاخه در میان جانوران و اصولا همه جانداران است. گوناگونی بندپایان به تنهایی از گوناگونی همه جانوران و گیاهان نیز بیشتر است. در حدود 75 درصد از گونه‌های شناخته شده بندپایان را حشرات تشکیل می‌دهند. اندازه بندپایان از کنه‌های میکروسکوپی تا خرچنگهای غول پیکر 1.5 متری که وسعت پاهایشان به 4 متر می‌رسد متغیر است. این جانوران بیشتر از هر نوع جانور دیگری در روی زمین گستردگی و تراکم دارند. بندپایان مهمترین گروهی هستند که موجودات دیگر از جمله انسانها مجبور به رقابت با آنها هستند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:56 ] [ احمد احمد ]
[ ]

تحقیق و مقاله ای در مورد جانوران و رده بندی انهاتحقیقفایل وردپرسشنامهرزومهپروپزال دانشجوییمقالهپاورپ

دسته بندیزیست شناسی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات22
حجم فایل52 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

  توجه: این فایل میتواند هم به عنوان تحقیق و هم به عنوان مقاله مورد استفاده قرار گیرد

(قابل ویرایش و اماده پرینت)Wordفرمت :

تعداد صفحات: 22

تصویر:این فایل فاقد تصویر می باشد

برخی از سر فصل ها: 

مقدمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

1-1 مهره داران . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2-1 بی‌مهره‌گان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2- انواع بی‌مهره‌گان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

1-2 بی‌مهره‌گان ساده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

1-1-2 اسفنج . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2-1-2 کیسه تنان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

3-1-2 کرم‌ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2-2 بی‌مهره‌گان پیشرفته . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

1-2-2 بندپایان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2-2-2 خارتنان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

3-2-2 نرم تنان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

3- نرم تنان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

3-1 قسمت‌های مختلف بدن نرم تنان . . . . . . . . . . . . . . . . .

2-3 ساختمان و ترکیب صدف در نرم تنان . . . . . . . . . . . . . .

3-3 انواع نرم تنان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

1-3-3 تک لاکه‌ای‌ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2-3-3 چند لاکه‌ای‌ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

3-3-3 شکم پایان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

4-3-3 ناوپایان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

5-3-3 دو کفه‌ای‌ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

6-3-3 سرپایان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

- اختاپوس‌ها

- اسکویید‌ها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


چکیده:

جانوران موجودات زنده‌ای هستند که با خوردن موجودات زنده‌ی دیگر تغذیه می‌کنند. جانوران قادر نیستند غذاسازی کنندو به جز تعداد معدودی، آنها قادر به جابه‌جایی هستند و بدن آنها از تعداد زیادی سلول ساخته شده است.

دست کم یک میلیون گونه‌ی متفاوت از جانوران وجود دارد و هر روز تعداد بیشتری از آنها کشف می‌شوند.

جانوران تقریباً همه جا هستند. برخی در جنگل‌ها، دشت‌ها، یا در کوهستان‌های بلند زندگی می‌کنند. برخی در رودخانه‌ها، دریا‌ها یا غارهای تاریک زندگی می‌کنند. آن‌ها چیزهای بسیاری می‌خورند بعضی از گیاهان تغذیه می‌کنند،

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:56 ] [ احمد احمد ]
[ ]

معنا شناسی مفهوم زندان,حبس,سلب آزادی,بازداشت,دستگاه قضایی,فلسفه مجازات (عمومی)

دسته بندیعمومی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات24
حجم فایل29 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

معنا شناسی مفهوم زندان

مترادف های حبس در قرآن الفاظ سجن،  وقف،  امسک و حصر هستند. فیروز آبادی در «قاموس المحیط» می گوید«حبس به معنای مانع شدن است» و ابن منظور در «لسان العرب» و جوهری در «صحاح» می نویسد ««حبس ضد آزاد گذاشتن است». حبس و زندان در «فرهنگ معین» مترادف یکدیگر به کار رفته اند (معین ، 1382، ص391و 537). زندان  به معنی جایی است که متهمان  و محکومان را در آن نگه می دارند. در «ترمینولوژی حقوق»  آمده است«سلب آزادی و بازداشت  محکوم به منظور اجرای مجازات پس از حکم قطعی، حبس قانونی است» (جعفری لنگرودی،  1367، ص1655).

بازداشت یا توقیف تاسیس کیفری دیگری است و از مصادیق سلب آزادی تن  محسوب می شود،  اما با حبس تفاوت دارد؛ اولاً-مقدم بر حبس و موقتی است؛ ثانیاً- ممکن است به حبس نینجامد و شخص در انتظار به سر برد  و در واقع  تحت مراقبت  باشد.  از سوی دیگر توقیف، شامل متهم  و مظنون  می باشد، لیکن حبس فقط برای محکوم  است.  در «فرهنگ معین» بازداشت  و توقیف  مترادف یکدیگر به کار رفته اند (معین، 1382، ص155و324) «سلب آزادی از شخص یا مال او با حالت انتظار ترخیص در صورت اول توقیف شخص و در صورت دوم توقیف مال صدق می کند» (جعفری لنگرودی، 1367، ص1445).

تأدیب  به معنی سالم سازی و اصلاح مجرم است، در قانون اساسینیز آمده که یکی از وظایف  دستگاه قضایی است،  لیکن مجازات حالت منکوب کردن و تحقیر کردن شخص است.  لذا شارع  هرگز حبس را به عنوان  ابزار اصلی و اساسی در مجازات مجرمان در نظر نگرفته است و تنها از بعد ضرورت  و پیشگیری به حبس نگریسته  است  و نقش بازدارندگی برای آن قائل است.

تعزیر در لغت تأدیب است و در اصطلاح  شرع  عقوبت  یا اهانتی است که غالبا[SP]ً در اصل شرع  مقدار آن معین  نشده است. تعزیر با زدن زندانی کردن  و توبیخ  تحقق می یابد. (الحلی 420 ه.ج 2ص22).

در ماده  12 قانون  مجازات اسلامی مصوب،  1370 مجازات ها به 5 نوع  تقسیم  گردیده  که عبارتند از حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات های بازدارنده.

حبس از مصادیق  دو نوع  اخیر محسوب می شود.

فلسفه  مجازات  و رویکرد  اسلام  به زندان

هدف شریعت از نظام  کیفری به طور مسلم  بازدارندگی از وقوع  جرم، حمایت  از مصالح  و منافع  عمومی،  اصلاح  و بازپروری و در یک  کلام تحقق عدالت  و امنیت فردی واجتماعی است،  شیخ  محمد شلتوت می نویسد «هدف از مجازات ها در اسلام  اصلاح  نفوس و تهذیب آنها و تلاش در جانب سعادت جوامع بشری است نه تعذیب» (شلتوت، 1382، ص108)

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:56 ] [ احمد احمد ]
[ ]

نحوه اعتراض به رای دادگاه,فرجام,واخواهی,اعتراض به رای دادگستری,اعتراض به احکام دادگاه,اعتراض به حکم

دسته بندیعمومی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات4
حجم فایل10 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

نحوه اعتراض به رای دادگاه

۱-برای واخواهی نسبت به احکام غیابی ازفرم دادخواست بدوی استفاده می شود خوانده محکوم له می باشد و خواهان محکوم علیه در ستون خواسته بنویسید واخواهی نسبت به دادنامه شماره…………..مورخ………………موضوع کلاسه پرونده …………………شعبه……………………دادگاه……………………..ودر ستون دلایل...

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:55 ] [ احمد احمد ]
[ ]

بررسی اثر چهار آفت کش پروفنوفس، ایمیداکلوپراید، دیازینون و دیمتوات روی زنجره خرما,Ommatissus lybicus

دسته بندیعمومی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات100
حجم فایل4.961 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

فهرست مطالب

عنوان................................................................................................................................... صفحه

چکیده ........................................................................................................................................ 1

فصل اول:مقدمه

1-1 مقدمه................................................................................................................................... 3

فصل دوم :بررسی منابع

2-1 تاریخچه............................................................................................................................... 5

2-2 گیاهشناسی خرما .................................................................................................................. 5

2-3 زنجرک خرما........................................................................................................................ 7

2-3-1 مشخصات شکل شناسی آفت............................................................................................. 7

2-4 طبقه بندی ومشخصات مرفولوژیك زنجرک‏های خرما ............................................................ 17

2-4-1 طبقه بندی زنجرک خرما................................................................................................... 17

2-4-1-1خانواده Issidae ........................................................................................................ 17

2-4-1-2 خانواده Cicadidae  ................................................................................................ 17

2-4-1-3 خانواده Tropiduchidae ........................................................................................ 18

2-4-2 مشخصات مرفولوژیك زنجرک خرما ............................................................................... 18

2-5 مقایسه خصوصیات زیست‏شناسی نسل های مختلف آفت....................................................... 20

2-6 نقش عوامل اقلیمی در فعالیت زنجرک خرما.......................................................................... 21

2-6-1 سرما و یخبندان...................................................................................................................

2-6-2 باران...................................................................................................................................

2-6-3 نور.....................................................................................................................................

2-6-4 دشمنان طبیعی.....................................................................................................................

2-7 بررسی منابع ...................................................................................................................... 24

فصل سوم:مواد وروشها

3-1مشخصات محل و زمان اجرای آزمایش.................................................................................. 42

3-2-آب و هوا ......................................................................................................................... 42

3-3 مشخصات خاک محل اجرای آزمایش................................................................................... 44

3-4- روش تحقیق..................................................................................................................... 45

5-3 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ........................................................................................... 52

فصل چهارم :نتایج و بحث

4-1-نتایج.................................................................................................................................. 55

4-1-1 درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت یک روز بعد از سمپاشی............................. 57

4-1-2 درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت سه روز بعد از سمپاشی.............................. 59

4-1-3 درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت هفت روز بعد از سمپاشی........................... 61

4-1-4- درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت چهارده  روز بعد از سمپاشی .................... 63

4-1-5-درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت بیست و یک روز بعد از سمپاشی............... 65

4-1-6  درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت بیست و هشت روز بعد از سمپاشی............ 67

4-2 بحث.................................................................................................................................. 69

منابع مورد استفاده ...................................................................................................................... 76

 

 

 

فهرست اشکال

شکل................................................................................................................................... صفحه

شکل شماره 1-2 : اجزای مختلف درخت خرما............................................................................... 6

شکل شماره2-2 : حشره ماده کامل................................................................................................. 7

شکل شماره 3-2 : پوره زنجره خرما (60 برابر بزرگ شده)............................................................... 8

شکل شماره 4 -2 : محل تخم ریزی زنجرک خرما روی محور اصلی برگ و محور میانی برگچه ها..... 9

شکل شماره 5 – 2 :  ترشح عسلک و ریختن آنها بر روی خوشه های محصول خرما....................... 10

شكل6-2 تجمع پوره‏های زنجرک خرما روی برگ......................................................................... 19

شکل1-3 عملیات سم پاشی......................................................................................................... 47

شکل2-3 سم پاشی..................................................................................................................... 48

شکل3-3 سم پاشی..................................................................................................................... 49

شکل 4-3 آماده سازی سم.......................................................................................................... 51

شکل1-4درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت یک روز بعد از سمپاشی........................... 58

شکل2-4درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت سه روز بعد از سمپاشی............................ 60

شکل3-4 درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت هفت روز بعد از سمپاشی........................ 62

شکل4-4درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت چهارده  روز بعد از سمپاشی .................... 64

شک5-4 درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت بیست و یک روز بعد از سمپاشی.............. 66

شکل6-4  درصد تلفات سموم مورد بررسی بعد از گذشت بیست و هشت روز بعد از سمپاشی........ 68

 

 

 

فهرست جداول

جدول.................................................................................................................................. صفحه

جدول 1-3 اطلاعات هواشناسی ایستگاه سینوپتیک بم در زمان اجرای طرح...................................... 43

جدول 2-3 نتایج شیمیایی و مکانیکی خاک نخلستان مورد آزمایش................................................. 44

جدول3-3 کاربرد فرمولهای تصحیح داده های آزمایشات .............................................................. 52

جدول 1- 4 تجزیه واریانس درصد تلفات حشره‌كش‌ها ی مورد‌ آزمایش بر اساس شمارش  پوره های

زنجرک خرما و استفاده از فرمول هندرسون تیلتون جهت محاسبه درصد تاثیر سم............................. 56

جدول 2- 4 مقایسه‌ی میانگین درصد تلفات حشره‌كش‌های مورد آزمایش در روزهای مختلف بعد از 

سمپاشی، بر مبنای آزمون دانکن.................................................................................................... 57


 

 

چکیده  

به منظور بررسی و کنترل زنجرک خرما Ommatissus lybicus (Hem.: Tropiduchidae) با استفاده از سموم ، آزمایشی در قالب بلوکهای کامل تصادفی  با پنج  تیمار و سه تکرار در نخلستانی واقع در  شهرستان بم  اجرا گردید  که در آن تیمارها شامل  سم دیازینون با غلظت 5/2  در هزار، سم دیمتوات با غلظت 2 در هزار، سم پروفنوفس با غلظت  5/1  کیلوگرم در هکتار،  سم ایمیداکلوپراید با غلظت 5/.  در هزار و شاهد (آب پاشی) بودند. برای هر تکرار 3 درخت در نظر گرفته شد و یک روز قبل و 1، 3، 7، 14، 21 و 28 روز بعد از اجرای عملیات سمپاشی و اعمال تیمارها برای انداره گیری و شمارش حشرات  بر روی هر درخت از چهار جهت و از هر جهت بیست برگچه انتخاب و نسبت به شمارش حشره زنجره  اقدام گردید.  درصد تلفات محاسبه شد و  با استفاده از رابطه هندرسون – تیلتون تصحیح گردید. در نهایت با انجام عملیات آماری آنالیز واریانس و مقایسه میانگین درصد تلفات،  مشخص گردید که سم دیازینون دارای اثر بخشی فوری است و اثر آن بعد از چهارده روز از بین میرود ولی سم ایمیداکلوپراید  دارای اثری طولانی مدت میباشد ولی اثران از 14 روز بعد از سمپاشی بیشتر خود نمائی میکند

کلمات کلیدی:  خرما – زنجرک – سمپاشی – پرفنوفس – ایمیداکلوپراید– دیازینون - دیمتوات

 فصل اول:

مقدمه وکلیات

1-1 مقدمه

خرما (Phoenix dactylifera L.) از گیاهانی است که از زمانهای بسیار دور در مناطق بین مدار 18 تا 29 درجه عرض شمالی توسط مردم بومی کشت می شده و سالهای زیادی مهمترین منبع انرژی و تغذیه انسان بوده است. پیدایش درخت خرما در جهان از دوران دوم زمین شناسی، دوره تریاسیک و ژوراسیک آغاز می شود اما زمان پی بردن انسان به ارزش غذایی خرما و کاشت درخت آن به شش هزار سال پیش از میلاد می رسد (کاشانی، 1371). خرما یکی از با ارزش ترین مواد غذایی است مصرف خرما یکی از منابع مهم تأمین عناصر معدنی و ویتامین در یک رژیم غذایی متعادل است (Dowson, 1982).

این محصول در استانهای خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان ، کرمان و خور و بیابانک کشت می شود و از نظر صادرات در اقتصاد کشور نیز اهمیت دارد. خرما عوامل محدود کنندۀ متعددی دارد که یکی از آنها آفات می باشند. زنجرک خرما از آفات خرماست که به دلیل شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی نخلستانها در منطقه و همچنین موقعیت غذایی خرما از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

 Ommatissus lybicus de Bergevin ازآفات مهم خرما در بسیاری ازنقاط دیگر جهان نیز است که خسارت قابل توجهی به این محصول وارد می کند. این گونه در ایران، برای اولین بار با نام علمی Ommatissus binotatus Fieb. در سال 1317 توسط افشار گزارش شد. در نخلستانهای مورد حمله آفت، سطح برگ و گاهی میوه خرما آلوده به عسلک تولیدی زنجرک شده و چسبناک می گردد و به همین دلیل نام این آفت را در جنوب ایران، شیره یا عسلک می نامند (قریب، 1346;  بهداد، 1363).

این حشره روی برگها و خوشه های خرما در مراحل مختلف رشد درخت فعالیت می کند و آلودگی به این آفت در مناطق شرقی و غربی کشور لیبی خیلی بیشتر از مناطق دیگر آن کشور است (Bitaw and Ben Saad, 1990).

سابقه ورود آفت به منطقه بم به اوایل دهه 50 بر می گردد که به علت کمبود گرده نر و پا جوش، باغداران مجبور به تهیه آن از شهرهای اطراف از جمله جیرفت، شهداد، میناب و غیره شدند (آهنگران  و هادی زاده، 1381).

یکی از مهمترین عوامل طغیانی شدن این آفت در شهر بم، عدم رعایت فاصله کاشت درختان خرما می باشد به طوریکه این انبوهی باعث ایجاد سایه و افزایش رطوبت محیط می شود و ضمن اینکه برای دسترسی به نور خورشید، رشد طولی تاج درخت خرما افزایش یافته و معمولاً برگهای چنین درختانی که در رقابت قرار می گیرند دارای بافتی لطیف تر و محل مناسب تری جهت تخمگذاری زنجرک می شوند و پوره ها و حشرات کامل به راحتی این چنین درختانی را مورد حمله قرار می دهند (مهرزاد،1368).

پوره های جوان این حشره در اردیبهشت ماه کمی پس از تشکیل میوه های خرما برروی خوشه هایشان نخستین خسارت را وارد می کنند و تولید عسلک می کنند که با افزایش دوره رشدی پوره ها میزان عسلک تولید شده برروی برگچه های درخت افزایش می یابد (Lepesme, 1947).

هدف از این تحقیق  مقایسه سموم مورد استفاده در منطقه با سموم پروفنوفس – دیمتوات – ایمیداکلوپراید و دیازینون مورد استفاده در این آزمایش و در نهایت انجام مقایسه های آماری لازم و انتشار نتایج آن برای کنترل شیمیائی بهتر آفت در منظقه میباشد.

 

 

 

 

 

فصل دوم :

بررسی منابع

 

2-1 تاریخچه

سابقه درخت خرما در دنیا به بیش از 5000 سال و کشت آن در ایران از بدو تاریخ و تشکیل سلسله هخامنشی معمول بوده است .پیدایش درخت خرما در جهان از دوران دوم زمین شناسی آغاز شده اما زمان پی بردن انسان به ارزش غذائی خرما و كاشت درخت آن به شش هزار سال پیش از میلاد می رسد.مبداء اصلی این گیاه بدرستی مشخص نیست. بعضی از دانشمندان مبداء اصلی آن را در اسیا و كرانه های خلیج فارس و گروهی دیگر زیست گاه اصلی خرما را شمال آفریقا یا شبه قاره هند می دانند. بر اساس شواهد باستان شناسی قدمت كشت نخل خرما در ایران به بیش از شش هزار سال می رسد(داوسن،و. ه. و.1370). در حال حاضر خرما در هر پنج قاره دنیا و در بیش از 30 كشور كشت و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

2-2 گیاهشناسی خرما

درخت خرما (phoenix dactylifera)  ازخانواده Palmaceae، گیاهی تك لپه‌ای و دو پایه است. از نظر مرفولوژی دارای ساقه استوانه ای با ظاهری بسیار خشبی و غیر منشعب، دارای ریشه افشان و فاقد ریشه اصلی است. بخش اعظم ریشه های خرما در عمق یک تا دو متری گسترش دارند. (FAO, 2002) سطح زیركشت خرما دردنیا بیش از 1107569 هکتار و میزان تولید بیش از پنج و نیم میلیون تن می باشد(FAO, 2007).  در ایران سطح زیر کشت  بیش از 238861 هکتار و  میزان تولید حدود یک میلیون تن است( بی نام، 1386).  استان كرمان دارای  بیش از 60000 هكتار نخیلات بارور و غیر بارور و حدود 25% از سطح زیركشت این محصول در كشور را بخود اختصاص داده است( بی نام، 1388).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Munier, 1973 and Oihabi, 1991) شکل شماره 1-2 : اجزای مختلف درخت خرما

 

2-3  زنجرک خرما : Ommatissus lybicus (Tropiduchidae) 

آفات مهم خرما در منطقه بم شامل:  زنجرك خرما ، کنه تارتن خرما،  سوسک شاخدار خرما ، کرم میوه خوار خرما بوده و در این میان زنجرک خرما در منطقه بم و بروات و به تازگی بخش هایی از توابع نرماشیر بم گسترش زیادی داشته و کنه تارتن خرما نیز در منطقه نرماشیر بم از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

 

 

 

 

 

 

شکل شماره  2-2 : حشره ماده کامل

2-3-1 مشخصات شکل شناسی آفت: 

حشره ماده کامل دارای رنگ زرد روشن مایل به سبز و طول 6-5 میلی متر می باشد. روی بدن این حشره چهار تا ده لکه سیاه رنگ وجود دارد که دو تای آن در قسمت پیشانی و دو عدد دیگر روی فرق سر به طور متقارن وجود دارد. حلقه های هفتم و هشتم شکم نیز دارای لکه سیاه رنگ می باشند. در زنجرک بال دار نر طول بدن

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:55 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پایان نامه ارشد زبان,پروپوزال ارشد,مقایسه فرآیندهای آوایی پربسامد در گونه کرمانی و فارسی معیار در چا

دسته بندیعمومی
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات80
حجم فایل308 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

 

                                                                             فصل اول    

مقدمه و کلیات پژوهش

 

 

 

 

 

 

1-1-مقدمه

اهمیت غیرقابل انکار توسعه و تکامل فرهنگ ها همگان را به نقش حیاتی زبان و گویش رهنمون می کند، چرا که فرهنگ ها به واسطه زبان-گفتاری یا نوشتاری- منتقل می شوند. به علاوه،" در هر زبان و گویشی بخش عمده تاریخ و هویت فرهنگی جامعه گویشوران آن نهفته است." (کریستال، 1385) و به تعبیر اولیور وندل هولمز"هر گویش معبدی ست که روح گویشورانش ر در خود جای داده است و آن را پاس می دارد." (به نقل از کریستال، 1385).

به این ترتیب است که گویش شناسی به عنوان شاخه ای از زبان شناسی عملی، که خود نیز در محدوده دانش نوین زبان شناسی قرار می گیرد، به بررسی شیوه ها و تکنیک های علمی پژوهش های زبانی می پردازد (سامارین،1967) و شناخت حاصل از آن می تواند نه تنها در برنامه ریزی زبانی و شیوه فرهنگ نگاری، که در بررسی های فرهنگی( به ویژه فرهنگ عامه ) نیز مورد استفاده قرار گیرد (محبی بهمنی،1382). گویش شناسی در واقع بیان گر این است که زبان اصولا متغیر بوده و گونه های غیر معیار نیز همانند برابر معیار یا رسمی خود نظام منداند. از سوی دیگر، هیچ زبان و گویشی در خلاء و انزوا زندگی نمی کند و زبان ها و گویش ها با یکدیگر در ارتباط هستند و بر هم تاثیر می گذارند و مطالعه علمی، گردآوری و ضبط واژه ها و ترکیبات حاضر در گویش ها و پرداختن به قواعد واجی و آوایی حاکم بر آنها و نیز نحله ارتباطی آنها با دیگر گویش ها می تواند علاوه بر فراهم آوردن مواد خام ارزشمند برای دیگر پژوهش های زبانی، به فهم همگانی های زبانی یاری رساند. از این رو و بنا بر دلایل بوم شناختی، اجتماعی-فرهنگی و زبان شناختی، سعی داریم در این پژوهش به مستندسازی جنبه واجشناختی از یک گونه زبانی حوزه کویر مرکزی ایران، یعنی کرمانی و بیان سطوح تشابه و تفاوت آن با فارسی معیار در چارچوب نظریه بهینگی پرداخته شود.

 

2-1-بیان مسئله

گویش شناسی در مفهوم گردآوری علمی واژه های یک گویش، تجزیه و تحلیل آوایی، صرفی، نحوی و معنایی تهیه واژگان و شناخت زبان مادری شاخه ای از دانش زبان شناسی است که اهمیت و ضرورت آن بر اهل فن پوشیده نیست. از آنجا که گویش های مختلف در معرض خطر نابودی قرار دارند بنابراین بررسی و تدوین گویش ها و مقایسه آنها با فارسی معیار کاری بسیار ضروری بوده و لازم است بررسی وسیع در این زمینه صورت گیرد تا مانع فراموشی و زوال آنها باشیم.

با این همه شک نیست که بررسی گویش ها کاری است تخصصی و تخصص، علاقه و پشتکار محققان را می طلبد که بیش از پیش و با یک عزم همگانی در این امر گام بردارند. مطالعه علمی و گردآوری گویش ها می تواند مواد علمی ارزشمندی را در اختیار ایران شناسان قرار دهد تا با استفاده از آن بتوانند واژگان زبان فارسی را غنی تر سازند. برخی از فواید گردآوری گویش ها عبارتند از شناخت واژه های کهن در متون ادب فارسی، آگاهی از چگونگی دگرگونی های آوایی، صرفی، نحوی، معنایی و واژگانی در طول زمان در مناطق گوناگون، طبقه بندی دقیق تر زبان ها و گویش های ایران، شناخت روابط موجود میان آنها، شناخت آداب و رسوم، باورها و اوضاع فرهنگی و اجتماعی گویشوران، کمک به تهیه اطلس زبان شناسی ایران، فراهم نمودن مواد لازم برای مطالعات تطبیقی- تاریخی و ثبت گویش های رو به زوال برای استفاده پژوهشگران آینده(یعقوبی، 1389).

تغییر در زبان متداوم است اما قابل مشاهده و درک نیست. این تغییر چنان آهسته است که جایگزینی صورت ها و قواعد در یک نسل به ندرت قابل مشاهده است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن سطح سواد و فرهنگ جامعه و استفاده از رسانه های جمعی، به ناچار کلمات گویشی در گفتار روزمره کمتر مورد استفاده قرار گرفته و سرعت از بین رفتن گویش ها نیز شدت گرفته است. متاسفانه افرادی که با گویش خاصی صحبت می کنند در مقایسه با گویشوران زبان معیار احساس ضعف کرده و تا حد امکان تلاش می کنند تا شیوه تکلم خود را به آنها نزدیک کرده و این امر زمینه ساز فراموشی گویش هاست.  

وقتی یک زبان یا گویش می میرد که دیگر هیچ کودکی آنرا فرا نگیرد.

یکی از دلایل اصلی و انگیزه های مهم برای مطالعه گویش های محلی آن است که بسیاری از زبان های محلی و غیر معیار در حال زوال و خاموشی اند و بنابراین باید به ثبت و توصیف آنها پرداخته و ویژگی های آنها را در مقایسه با زبان معیار مورد بررسی قرار داد.

این فرایند در چند دهه گذشته به عنوان تهدیدی جدی مورد توجه زبان شناسان، گویش شناسان و جامعه شناسان قرار گرفته است. آنها معتقدند با مرگ زبان ها و گویش های محلی نه تنها امکان توصیف و ثبت آنها از بین می رود بلکه بخش مهمی از هویت فرهنگی گروههای قومی- زبانی نیز از بین می رود( مدرسی، 1384). زبان شناسان هشدار داده اند که حدود نیمی از 6000 زبان زنده جهان تا سال 2100 به کلی نابود خواهند شد. در مقابل این هشدار می توان دو رویکرد را برگزید: ( کریستال، 2000).

1-  می توان انقراض زبان ها را به عنوان انقراضی میراثی- فرهنگی، خطری جدی قلمداد کرد در این صورت باید با صرف هزینه های گزاف با آن مقابله کرد چرا که هر زبانی می تواند اطلاعات بسیار زیاد مردم شناختی، فلسفی، علوم شناختی و دستوری در اختیار محققان مختلف بگذارد.  علاوه بر اینکه زبان ها، بهترین شواهد را برای درک دقیق تر تاریخ حیات بشری در اختیار می گذارند.

2-  نگرش دیگر در تضادی آشکار با مورد اول قرار دارد. برای عده ای انقراض زبان ها نه تنها اسباب نگرانی نیست بلکه اتفاق مبارکی است که باید سرعت بیشتری هم بگیرد. از نظر این افراد تنوع کمتر زبان ها به معنای ارتباطات شفاف تر و بهتر میان سخنگویان است. همچنین این افراد معتقدند که هزینه های ترجمه اطلاعات روزانه و اطلاع رسانی به زبان های مختلف بسیار بالا بوده و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست. این رویکرد افراطی معتقد به این است که باید اکثر زبان های دنیا راه را برای تسلط و نفوذ یک زبان واحد باز کنند تا حرکت های اقتصادی، اطلاعاتی و اجتماعی سرعت بیشتری بگیرند.

3-  این دو نظریه کم و بیش در اکثر مناطق حاوی زبان های در خطر مشاهده می شوند و باید با تاسف گفت که شرایط اجتماعی- سیاسی حاکم بر جهان امروز ذهنیت دوم را به نفع رشد شرایط اقتصادی جامعه، تشویق می کند. دلیل این مطلب آن است که در کشورهایی مانند چین، اندونزی و ایران، کودکانی که به زبان های محلی تحصیل کرده یا آموزش می بینند از مجال زیادی برای عرض اندام در عرصه ملی برخوردار نیستند.

بنابراین شناخت گویش ها و گردآوری واژگان آنها یکی از نیازهای فرهنگی هر ملتی است که در جامعه شناسی، زبان شناسی و شناخت تاریخ و فرهنگ سرزمین آن ملت سودمند است.

در ایران آنچه امروزه به نام گویش های ایرانی شناخته می شود زبان عمومی مردم سرزمین پهناور ایران باستان است. گویش ها جزئی از فرهنگ هر ملت اند که ریشه در قلمرو فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی آن سرزمین و گذشته ملل و اقوام کهنش دارد. حفظ و ثبت گونه های گویشی قبل از نابودی کاری پر اهمیت و خطیر است. سالخوردگان که تنها بازماندگان میراث گویش ها هستند امروز و فردا در می گذرند و ما را از گنجینه ای غنی و ارزشمند محروم می کنند و واژه ها یکی پس از دیگری خاموش می شوند( حسینی، 1384).

با توجه به این که مقوله انقراض گویش ها در ایران جدی است به نظر می رسد که مقامات کشور ما باید تجربه موفق دیگر کشورها را در حوزه مستند سازی زبان ها و گویش های ایرانی به کار بگیرند. گویش های اقلیت های مذهبی ایران (مانند گویش های کلیمیان و زرتشتیان) در خطر انقراض جدی هستند.

 

همچنین گویش هایی که در مجاورت فارسی یا دیگر گویش های عمده قرار دارند نیازمند مطالعه و توجه بیش از پیش هستند مانند گویش های اطراف کاشان یا گویش های متعدد فارس که مجاور فارسی هستند یا گویشی چون " هورامی " که تحت الشعاع کردی قرار گرفته است. پس آنچه اکنون می توان به عنوان راهکار علمی پیشنهاد کرد نهادینه کردن مستند سازی زبان در کشورمان به شکل زیر است:

 

الف- شناسایی گویش های در حال انقراض و تعیین اولویت ها

ب- آموزش مهارت های مستند سازی زبان به دانشجویان زبان شناسی و دیگر علاقه مندان

          گردآوری تبدیل و فناوری مواد گویشی به صورت های صوتی و تصویری

          ایجاد آرشیو دیجیتالی گویش های ایرانی

          اتخاذ الگوی استاندارد جهانی برای تجزیه و تحلیل داده ها مانند نظریه بهینگی برای مقایسه گویش های محلی با زبان معیار

          ایجاد همایش های مختلف برای تبادل نظر پیرامون فعالیت های انجام شده و رایزنی درباره فعالیت های بعدی.

همچنین یکی از اولین کارهایی که در تمامی بررسی هایی که پیرامون نظام های زبانی انجام می شود، مشخص کردن جایگاه نظام زبانی مورد بررسی نسبت به یک نظام زبانی معیار است. پژوهشگران ، از این جنبه، معمولا تقسیم بندی سه گانه لهجه، گویش، زبان را مورد توجه قرار می دهند(فتحی،1380)

مطابق تعریف اول، که تعریفی جزئی نگر در خصوص تمایز سه گانه فوق است و از آن به عنوان تعریف جزمی یاد می کنیم. هر دو نظام زبانی ای که، فقط در تلفظ پاره ای از صورت ها با یکدیگر تفاوت داشته باشند، ولی واژگان و نحو آنها یکسان باشند، دو لهجه متفاوت از یک زبان دانسته می شوند و به محض مواجهه با نخستین موردهای تمایز واژگانی و یا نحوی دیگر، از حوزه تعریف لهجه خارج شده، و به حوزه گویش وارد شده ایم. سرانجام دو نظام زبانی دارای نظام آوایی، واژگان، و نحو کاملا متفاوت را، دو زبان متفاوت می داند(مشکوه الدینی،1385).

تعریف دوم، تعریفی کلی نگرتر است که به تمایز سه گانه لهجه، گویش، زبان می پردازد، که در اینجا از آن به عنوان تعریف متعادل یاد می کنیم.. مطابق این تعریف، تمایزات واژگانی، و در برخی موارد نحوی، تا زمانی که یک نظام زبانی را از محدوده تعریف لهجه خارج نمی کنند، تفاهم متقابل بین گویش وران دو گونه موردنظر، در حد مطلوبی، برقرار باشد، با مختل شدن تفاهم متقابل بین گویش وران دو نظام زبانی، در یک پیوستار خاص، وارد حوزه تعریف گویش می شویم و، سرانجام، مطابق همین تعریف، نبود تفاهم متقابل بین گویش وران دو نظام زبانی به این معناست که، دو نظام زبانی موردنظر دو زبان متفاوت هستند(فتحی،1380).

پژوهشگر، بر اساس شباهتهای بسیار زیاد، دو نظام زبان کرمانی و فارسی معیار، در نظام آوایی، واژگان، و نحو (این دو در نحو کوچکترین اختلافی با یکدیگر ندارند. واژگان مشترک بسیار دارند، و جنبه هایی از نظام آوایی آنها، کاملا بر هم منطبق اند: از جمله نحوه عمل "تکیه کلمه" در هر دو یکی است) به جرات می تواند ادعا کند که این دو، دو زبان متفاوت نیستند. اما در خصوص گویش یا لهجه بودن نظام زبانی کرمانی، در مقایسه با فارسی معیار، نمی تواند به هیچیک از دو تعریف جزمی و متعادل استناد کند. در هر صورت، به منظور رهایی، از هر گونه تناقض و عدم قطعیت، اصطلاح خنثای "گونه" را برای اشاره به نظام زبان کرمانی انتخاب خواهیم کرد. بنابراین در کل این پژوهش از گونه کرمانی سخن می گوییم و نه لهجه کرمانی یا گویش کرمانی.

گونه کرمانی، گونه ای از زبان فارسی است. وجوه تمایز عمده گونه کرمانی از فارسی معیار، ویژگیهای تلفظی و گنجینه کلمات متمایز آن هستند. مختصه های تمایز دهنده نحوی این گونه، در مقام مقایسه با فارسی معیار، بسیار جزئی و انگشت شمارند، البته اگر نگوییم این دو نظام زبانی، در نحو، کاملا بر هم منطبق اند به طوری که می توان آن را دست کم بسیار نزدیک به فارسی معیار دانست.

بر اساس معیار تفاهم متقابل نیز، قاعدتا بایستی زبان اهالی کرمان را گونه ای از فارسی بدانیم، چرا که هنگام برخورد یک "گویش ور" گونه کرمانی با یک گویش ور فارسی معیار، ظاهرا تفاهم متقابل در حد مطلوبی برقرار است، و تنها این کلمه های متفاوت و شیوه های فراگویی متفاوت آنها، هستند که گاهی این ارتباط را مختل می کنند.

برابر نظریه لّس(1984) واج شناسی در معنای وسیع کلمه به آن شاخه از زبان شناسی گفته می شود که با اصوات زبان سروکار دارد و در معنای اخص آن به نقش رفتار، نظام و اصوات به عنوان عناصر زبانی می پردازد طبق بررسی ها می توان دریافت که واج ها در برخی از بافت های آوایی بر یکدیگر تاثیر می گذارند و در نتیجه به گونه ای تغییر می پذیرند. به بیان دیگر و انگونه که مشکوه الدینی(1385) مطرح می سازد "در برخی موارد،مشخصه های واجی از صدایی به صدای مجاور پیشین یا بعدی گسترش می یابند و موجب می شود که یک واج بر حسب بافت آوایی خاصی که در آن به کار می رود ، با تاثیر پذیری از مشخصه های واجی مجاور با متغیر خاصی به تلفظ درآید."که به این تغییرات واحدهای آوایی بر اثر همنشینی در ترکیب، فرآیندهای آوایی کفته می شود.

.در این تحقیق به مقایسه نظام آوایی گونه کرمانی و فارسی معیار در چارچوب نظریه بهینگی می پردازیم نظریه بهینگی به دلیل وجود مفهوم رقابت بین محدودیت های حاکم و متفاوت بودن اولویت بین محدودیت ها در گویش های مختلف برای بررسی های مقایسه ای مناسب تر است. نظریه بهینگی یک الگوی زبان‌شناختی بر پایه این فرضیه است که صورت‌های زبانی ناشی از تعامل میان محدودیت‌های متقابل و متضاد هستند. این نظریه در روند تکوین دستور زایشی توسط الن پرینس و پل اسمولنسکی پدید آمد و سپس توسط پرینس و جان مک‌کارتی گسترش یافت. این نظریه بیشتر در حوزه واج‌شناسی به کار می‌رود، اما در سایر حوزه‌ها مانند نحو، معنی‌شناسی و کاربردشناسی نیز کاربرد دارد. دو محدودیت در این نظریه مورد بررسی قرار می‌گیرند: محدودیت نشانداری و محدودیت وفاداری (بی جن خان،1384)

واج شناسی بهینگی شامل تعدادی محدودیت های جهانی قابل نقض است که بر درونداد اعمال می شود تا برونداد بهینه که کمترین تخلف را از این محدودیت ها دارد حاصل شود. دو نوع محدودیت در واج شناسی بهینگی مطرح می‌شود که عبارتند از 1- محدودیت نشان‌داری که برای تشخیص عنصر نشان‌دار یا بی‌نشان ملاک‌هایی مانند دارا بودن مختصه و یا عدم آن، همچنین فراوانی یک عنصر زبانی به نسبت باقی عناصر متقابل ارائه شده است.
محدودیت دوم عبارت است از محدودیت پایایی (وفاداری) یا Faithfulness: منظور از پایایی یا وفاداری، محدودیتی است که مانع از تبدیل A به B می‌شود چون در این صورت فاصله بین A و B زیاد می‌شود. اگر بخواهیم این مفهوم را عینی تر و ملموس تر کنیم باید بگوییم که این محدودیت بر واج‌های زیرساختی اعمال می‌شود و مانع از هرگونه تغییر در آن واج زیرساختی می‌شود نتیجه هم این می‌شود که واج روساختی به همان صورتِ واج زیرساختی باقی می‌ماند و دستخوش هیچگونه تغییری نمی‌شود (مک کارتی،2004) .

این محدودیت ها اغلب با یکدیگر در تعارض اند و در نظریه بهینگی با رتبه بندی محدودیت ها به منظور استخراج برونداد بهینه برطرف می شوند.برای تعیین برونداد بهینه محدودیت بالاتر بر محدودیت پایینتر برتری دارد البته ترتیب محدودیت ها در زبان های مختلف متفاوت است.در نظریه بهینگی محدودیت های نشانداری و پایایی از ویژگی های واحدهای زنجیری، زیرزنجیری و ساخت هجا مایه می گیرند (مک کارتی و پرینس،1994) .

بنابراین سوال اصلی پژوهش حاضر به این صورت مطرح می شود که فرآیندهای پربسامد واجی در گونه کرمانی کدامند؟ و سوال دوم اینکه در مقایسه گونه کرمانی و فارسی معیار چه محدودیت هایی، در بازنمود برونداد بهینه، در اولویت قرار می گیرند؟

 

3-1-اهمیت و ضرورت پژوهش

ایران را می توان یک کشور چند زبانه دانست زیرا در محدوده ی مرزهای سیاسی آن گروههای قومی گوناگونی زندگی می کنند و هر یک به طور عمده در قلمرو خود به زبان های بومی یا مادری خویش سخن می گویند اما در عین حال تنها زبان رسمی در ایران فارسی است( مدرس، 1387).

گویش های ایرانی در ادوار مختلف و در نقاط مختلف ایران تنوع زیادی دارند که بعضی از آنها منسوخ شده و برخی دیگر در حال فراموشی هستند.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:55 ] [ احمد احمد ]
[ ]

جزوه و روش حل مسائل طراحی مهندسی,کاربردهای برنامه ریزی هندسی,برنامه ریزی هندسی,حل مسائل طراحی مهندسی

دسته بندیجزوه
فرمت فایلdocx
تعداد صفحات20
حجم فایل58 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مسائل برنامه ریزی هندسی و کاربردها:

2-1مقدمه

برنامه ریزی هندسی در زمینه های بسیاری از برنامه های کاربردی استفاده شده است ازجمله طراحی مدار دیجیتال.

آنالوگ،مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک، کنترل نیرو و سیستم های شبکه های ارتباطی، رسیدن  به راه حل های مطلوب برای برنامه ریزی هندسی کار ساده  ای نیست  مانند توابع ریاضی هندسی که در توابع حد و هدف را نمی توان  مستقیماً  حل کرد. در نتیجه روش های زیادی ارائه شده اند.

کوئولو و کورتس[1] یک الگوریتم ژنتیک را با یک سیستم ایمنی مصنوعی برای حل یک  برنامه ریزی هندسی در بهینه سازی مهندسی ارائه دادند.

  اگر چه این روش تنها می تواند حد مطلوب موضعی رابدست آورد. هورست تای [2] یک روش تحلیلی برای حل مسئله  ای با قیود و هدف لیپ شوتزی ارائه دادند.

محدودیت این روش این است که تنها در صورتی که بتوان دامنه متغیر ها را از طریق روش های تحلیلی کاهش داد،  می توان  به حد مطلوب کلی دست  یافت.

شرالی و تانک بیلک[3] یک روش خطی سازی با فرمول بندی(مجدد)ارائه دادند که قیود ضمنی چندجمله ای ایجاد کرده  و سپس مسئله  ی حاصل را  با معرفی متغییرهای جدید  خطی می کنند.

لین و تسای[4] یک روش تعمیم یافته برای یافتن جواب های بهینه چندگانه از مسائل برنامه ریزی گستته با توابع هندسی با متغییرهای آزاد، ارائه دادند.

تسای[5] یک روش کاملاً جدید  برای حل مسائل برنامه ریزی گسسته تابع هندسی ارائه داد که در آن توابع هندسی نویسی با استفاده از محدب سازی محدب می شوند سپس برنامه ی اصلی به یک برنامه ی عدد صحیح محدب  تبدیل شده و برای رسیدن  به جواب های بهینه کلی،با استفاده  از سیستم  های تجاری قابل حل خواهد بود.

تسای ولین ،یک روش کارآمد برای حل یک برنامه ی هندسی گسسته با  توابع قابل جدا شدن  ارائه دادند، تغییر شکل های نیرو  و تغییر شکل های نمایی برای محدب کردن  و تخمین کمتر از قیودها استفاده می شوند. بنابراین می توان برنامه ی اصلی رابه یک برنامه غیرخطی عدد صحیح- محدب کرد  که برای بدست آوردن  حد مطلوب کلی قابل حل است.

2-2 تعاریف اولیه و مثال های کاربردی از برنامه ریزی هندسی

2-2برنامه ریزی هندسی روشی نسبتاً جدید برای حل دسته ای از مسائل برنامه ریزی غیر خطی است. این روش توسط ریچارد دوفین، کلارنس زنر و اِلمورپیتر سون بسط یافته است. این روش   در کمیته سازی توابعی که به شکل پازینمیال هستند به شرط  قیدهایی از همان نوع به کار می رود. تفاوت این  روش با دیگر روش های بهینه سازی، در تاکید آن بر قدر مطلقهای نسبی عبارات تابع هدف، به جای متغییرها است. روش برنامه ریزی هندسی به جای این که ابتدا مقادیر بهینه ی متغییرها را پیدا کند، ابتدا مقدار بهینه ی تابع هدف را می یابد. این جنبه در وضعیت هایی که تنها مقدار بهینه ی تابع هدف مورد توجه است، مفید می باشد. در چنین حالاتی  می توان  محاسبه ی بردارهای طراحی بهینه را حذف کرد. مزیت دیگر برنامه ریزی هندسی این است که غالبایک مسئله ی بهینه سازی پیچیده را به مسئله ای شامل یک مجموعه  از معادلات جبری خطی  همزمان، تبدیل می کند.

برنامه هندسی زیر را در نظر بگیرید:

(1)                                                                                                       .

.

(2)                                                                         .

(3)                                                                        .

(4)                                                                                                .

که در آن طبق (5):

 

و  طبق (6) چند جمله ای هستند .

.

که مجموعه ای ازیک یا چند تک جمله ای می باشند.

  . و  و  و  و  ؛

مثال 2-1 کاربردهای برنامه ریزی هندسی

(تعیین  شرایط بهینه ی ماشینکاری)

از برنامه ریزی هندسی برای تعیین سرعت تراشکاری و براده برداری  بهینه ای که هزینه ی واحد یک عملیات  ماشین کاری را کمیته کند استفاده  شده است:

(الف):فرمول بندی به عنوان  مسئله ای  با درجه سختی صفر.

هزینه ی کلی  ماشینکاری هر قطعه  عبارتست از:

.

.(E1)                               

وقتیکه :

=هزینه ی زمان بهره برداری (دقیقه/روپیه)

=هزینه ی ابزار (لبه ی ابزار/ روپیه)

=زمان ماشینکاری هر قطعه= (VF) 12/

 =عمر ابزار= (لبه ی برش/دقیقه)=

=زمان  تعویض ابزار

=زمان  جابجایی (قطعه ی کار/ دقیقه)

=قطر قطعه ی کار (اینچ)

=طول محوری برش (اینچ)

V=سرعت برش (دقیقه/ft)

F=براده برداری (دور/ اینچ)

C,b,a=مقادیر ثابت  در رابطه با عمر ابزار

و  

از آنجا که عبارت ثابت درکمیته سازی تاثیری ندارد، تابع هدف را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:

(E2)                     

وقتیکه

(E3)                                        

اگر براده برداری بیشینه ی مجاز برای دستگاه  تراش باشد، قید زیر را داریم:

(E4)                                                                         

(E5)                                                                

چون کالاً 3 عبارت  و 2 متغییر داریم، درجه ی سختی مسئله  صفر می باشد.

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ چهارشنبه 4 بهمن 1396 ] [ 17:54 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 صفحه بعد