فروشگاه اینرنتی فایل و پروژه های دانشگاهی و دانشجویی

فروشگاه پروژه های دانشجویی , گزارش کارورزی, پاورپوینت آماده پایان نامه , پرسشنامه های روانشناسی, تحقیقات دانشجویی, مقالات دانشجویی, کارورزی دانشگاه , مبانی پای

تیمچه قیصریه (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات4
حجم فایل131 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

موضوع1

تیمچه قیصریه

تیمچه در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری در زمان قاجاریه ساخته شده است . این بنای معروف در بازار تهران و پس از بنای چهار سوق بزرگ واقع شده است .

تیمچه مهدیه

این بنا در اواسط قرن سیزدهم هجری قمری ساخته شده است .

تیمچه امین اقدس

این بنا در قرن سیزدهم هجری قمری ، در عهد ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و به نام امین ( امینه ) اقدس ، یکی از همسران معروف ناصرالدین شاه موسوم شد . بنای یاد شده در بازار تهران ، پس از چهار سوق قرار دارد

تیمچه صدراعظم

این تیمچه در قرن سیزدهم هجری قمری به همت میرزا علی خان اتابک ، صدراعظم ایران ساخته شد .

تیمچه کتاب فروشان

ساختمان تیمچه کتاب فروشان ، متعلق به قرن سیزدهم هجری قمری است .

تیمچه علاء الدوله

این بنا در میانه قرن سیزدهم هجری قمری به وسیله شخصی به نام علاء الدوله ساخته شده است و از ویژگی های معماری تیمچه های بازاری ایران برخوردار است .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجموعه بازار تاریخی تهران در ضلع جنوبی خیابان 15 خرداد و حد فاصل آن با خیابان مولوی ، خیام و 17 شهریور، در بافت قدیمی و تاریخی شهر واقع شده و چون گذشته مهمترین مرکز تجاری و بازرگانی است. بازار تهران از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می شود.

بنای اولیه بازار به دوره شاه تهماسب صفوی و هم زمان با ساخت برج و بارو و دروازه های شهر تهران در حدود سال های 948- 930 هـ. ق تعلق دارد. چهار بازار لباف‌ها ، کرجی دوزها ، سراج‌ها و نعل‌چی‌ها ، قدیمی‌ترین بخش بازار تهران است. به نوشته صنیع‌الدوله ، چهار سوی بزرگ و کوچک بازار در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. در این زمان مجموعه بازار به طرف شمال غرب و غرب توسعه یافت، به طوری که به تدریج حد فاصل بین ارک و مسجد جامع به بخش پر رونق بازار تبدیل شد و معروف‌ترین و معتبرترین سراها و تیمچه ها در این محدوده فعال شدند.

در دوره ناصرالدین شاه بر تعداد راسته‌ها و رسته‌های بازار افزوده شد و تعدادی سرا و تیمچه معتبر ساخته شد. مانند دیگر بازارهای تاریخی ، هر کدام از راسته‌ها ، رسته‌ها، سراها و تیمچه‌های بازار تهران به صنف و فعالیت خاصی اختصاص داشت. در این دوره بخش های اصلی عبارت بود از : بازار کفاشان ، بازار فرش فروشان، بازار عباس آباد، بازار امیر، بازار زرگرها، بازار ساعت فروشان، بازار بین الحرمین، بازار چهار سوق بزرگ، مسجد جامع، بازار چهار سوق‌کوچك، بازار چهل تن ( که از قدیمی ترین بخش های بازار و مربوط به دوره فتحعلی شاه است )، بازار آهنگران، بازار مسگران و بازار پاچنار .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:15 ] [ احمد احمد ]
[ ]

تیمجه امین الدوله (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل33 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

این بنا كه در یكی از نقاط مركزی بازار (میانچال) قرار دارد متعلق به دوره قاجاریه است كه به دستور یكی از رجال نامدار عصر قاجار به نام فرخ خان غفاری ملقب به امین الدوله و با معماری استاد علی مریم، در اواخر قرن سیزدهم قمری (1285) ساخته شده است. این بنای باشكوه در سه طبقه و با طول و عرض زیاد بنا گردیده و ارتفاع گنبد آن نیز مورد توجه می باشد. همه ساله در ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) این تیمچه میعادگاه گروه ها و هیات مذهبی عزادار كاشان می باشد.

 

کاشان، تیمچه امین الدوله

تقاطع بازار خیاطها و میان چال، چارسوی میان چال

بازار کاشان، که از عهد سلجوقیان تا زندیان از مه مترین و زیباترین بازارهای ایران بود، در اواخر قرن دوازدهم هجری

قمری بر اثر زلزله به کلی ویران شد؛ و اگرچه در دورهٔ قاجاریان، خصوصاً در عهد فتحعلی شاه و ناصرالدی نشاه، به نحوی مطلوب بازسازی شد و رونق گرفت؛ در دورهٔ پهلوی اول، بر اثر احداث خیابان، بخشهای مهم و ارزند های از آن میان رفت.

با این حال، این مجموعه همچنان از مجموعه های ارزشمند بناهای بازار در ایران محسوب می گردد و از هریک از اقسام

بناهای بازار م یتوان نمونهٔ کاملی در آن یافت. یکی از مه مترین این بناها، که نمونهٔ کامل تیمچه محسوب م یشود،

تیمچهٔ امین الدوله است که به دستور فرخ خان امی نالدوله غفاری، در سال ۱۲۸۵ ، در عهد ناصرالدی نشاه، احداث شده

است. اگر جهت راسته بازار کاشان را، که از شما لشرقی به جنو بغربی است، مسامحتاً شرق ی غربی فرض کنیم؛ این

تیمچه در جناح جنوبی بازار کفاشها و در مقابل بازارچهٔ میا نچال قرار گرفته است. در کتابی که تقریباً ه مزمان با احداث

یکی دیگر از بناهای مرتفعهٔ عالیهٔ منیعه تیمچه و کاروان سرایی است که » : تیمچه نوشته شده، دربارهٔ آن چنین آمده است

جناب جلالت مآب، امین الدوله، دو سال قبل در جنب چارسوی بازار کاشان از گچ و آجرتراش و سنگ تراش و کاشیالوان

احداث نموده و انواع نجاریها و حجاریها و نقاشیها در آن به کار رفته. تیمچهٔ سرپوشیدهٔ آن، که به همه جهت پیرایهٔ اتمام

پذیرفته، عمارت تحتانی و فوقانی آن به وصفهای خوب و طرحهای مرغوب است؛ و استادان چرب دست سنمّار شأن یک

سقفی بر روی آن زده اند که عقل ناظرین حیران است... و از دو درب عالی گشوده شود: یکی به وسط چارسوی شهر و

یکی محاذی معبر بازار ریسمان فروشان؛ و کاروان سرای سرگشوده و متفرّعات هنوز ناتمام است. پس از اتمام، یک درب

۱ همچنین در کتابی دیگر، در حدود صد سال بعد از احداث آن، آمده «. آن در وسط بازار کفش دوزها گشوده خواهد شد

از جمله بناهای متعدد فرخ خان غفاری کاشی، ملقب به (امین الدوله)، سرای سرپوشیده ای است در چارسوی بازار » : است معروف به (میان چال)، که در سال ۱۲۸۵ ساختمان آن به پایان رسیده و دارای سه طبقه بنای مستحکم و سقف مرتفع با دهنهٔ وسیعی می باشد که نظیر آن بدین عرض و طول و عظمت و شکوه در جای دیگر دیده نشده؛ زیرا که علاوه بر

زیبایی خیر هکننده و شاهکارهای هندسی، که این بنا را ممتاز و در نوع خود ب یمانند ساخته، به ویژه در استحکام

ساختمان و طرح نقشه و معماری آن چنان دقت و مهارتی به کار برده شده که پس از صد سال، هنوز کوچ کترین رخنه

و شکافی در اساس و بنیان این بنا پیدا نشده است... این کاروا نسرا به وسیلهٔ دو درب بزرگ چوبی به بازار مربوط

می گردد: یک در از چارسو به صحن کوچک هشت ضلعی [هشتی تیمچه] و دیگری به صحن بزرگ مرب ع مستطیل شکلِ«... جنوبی [فضای میانی تیمچه]؛ و در حقیقت، از مجموعهٔ آنها سرای واحدی به وجود آمده

این تیمچه یک هشتی و یک فضای میانی دارد و حجر هها در دو طبقه در پیرامون آنها استقرار یافته است. فضای میانی،

یعنی مهم ترین فضای تیمچه، قاعده ای منظم دارد؛ اما شکل آن از اشکال ساده و تعریف شدهٔ هندسی نیست، بلکه در مقام

تحلیل می توان گفت متشکل است از: یک شکلِ کشکولی، که محور طولی آن در جهت محورِ ورودی تیمچه، شمال ی

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:15 ] [ احمد احمد ]
[ ]

توسعه شهری و روستایی (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات11
حجم فایل21 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقدمه

شناخت بهتر هر پدیده پیش از هر چیز نیازمند تعریف جامع و کاملی از آن پدیده است . واضح است که هر پدیده این تعریف جامع و کامل تر باشد شناخت آن پدیده آسان تر و دقیق تر خواهد بود .

مناطق روستایی در حال حاضر درکشورهای جهان سوم در تمامی ابعاد تا حدود زیادی فراموش شده اند تا جایی که به علت بی توجهی روستاییان با مشکلات خود به سوی شهرها آمده اند . در همه کشورهای در حال توسعه همه امکانات در مناطق شهری جمع شده اند و همین مساله سبب سبب بروز تفاوت های فاحش بین این دو ناحیه شده است . جامعه ای که روستایی فقیر خود را به هر عنوان فراموش کند و آن را رها سازد درحقیقت خود را از یک منبع بسیار مهم توسعه محروم می کند .

مفهوم شهر و روستا و شهری و روستایی چیست ؟

ده واژه ای است پارسی که از دهیو حاصل آمده است و دهیو به معنای سرزمین و کشور است و معنای آن مرکز تجمع انسانی است که واحدی جغرافیایی بوده و شخصیتی اقتصادی و اجتماعی قائم به ذات داشته باشد . در فرهنگ های فارسی از این واژه  تعاریف و معناهای مختلف و گاه نزدیک به هم آمده است ولی این مفاهیم جملگی نارسانا بوده اند . نقطه مشترک این تعاریف آن اسن که در همه واژه ده رامقابل شهر گرفته اند و یا در ملعنای خارج شهر که تعریف اول صحیح و تعبیر دوم مبهم است . در تعریف و معنای ده نیز در همه جا به وابستگی آن به کشاورزی اشاره شده است و این نشانه قائم به ذات بودن آن است چون بدون کشاورزی این صفت را نمی یافته است .

کلمه روستا را بعضی از منابع از ریشه رستن و روییدن و در ظاهر در معنای رستنگاه در نظر گرفته اند . اگر چنین باشد نشانی است از تکیه بر اقتصاد کشاورزی ده و اثری چغرافیایی است از فلات ایران زیرا در نواحی غیر نیمه خشک نمی توان هر رستنگاهی را آبادی و هر آبادی را رستنگاه دانست .

واژه روستا که صورت های معرب آن رستاک ، رسداق و رزداق و رستاق است همه جا به معنی زمین مزروع و مسکون خارج از شهر آمده است و جای معینی به نسبت ده دارد که امروز هم بسیار با معنای علمی مورد استفاده قرار می گیرد. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:15 ] [ احمد احمد ]
[ ]

تـوسعه پـایدار شـهری افق آشتی با طبیعت (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات6
حجم فایل11 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

تـوسعه پـایدار شـهری افق آشتی با طبیعت

 

 

  یكی از مشكلاتی كه در شهرسازی دهه های اخیر با آن روبه رو بوده ایم، هجوم شهرها به بسترهای طبیعی و محیط زیست بوده است. این مشكل از كجا ناشی می شود

 

      بحث توسعه پایدار شهری از جمله مباحثی است كه در چند سال اخیر بسیار مطرح شده است. توسعه پایدار شهری در اساس یك موقعیت ثابت نیست، بلكه فرآیندی مستمر از دگرگونی به سوی انطباق و سازگاری است كه در آن از یك سو به گسترش رفاه اقتصادی و اجتماعی نسل های كنونی و آینده توجه دارد و از سوی دیگر به حفاظت از محیط زیست می اندیشد.

تصور می شود كه با این روند در آینده نزدیك به مفهوم اخلاقی توسعه پایدار ونظریات آشتی با طبیعت بیشتر از گذشته توجه خواهد شد. دكتر ناصر اقبالی استاد دانشگاه و متخصص برنامه ریزی شهری در این باره می گوید: توسعه پایدار شهری هنگامی به موفقیت خواهد رسید كه در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به طور همزمان گام برداشته و از همه آسیب ها و خسارات غیر قابل جبران به طبیعت جلوگیری كند. در باره توسعه پایدار شهری و ابعاد مختلف آن با این استاد ومحقق دانشگاه گفت وگویی انجام داده ایم كه در ادامه می خوانید.

یكی از مشكلاتی كه در شهرسازی دهه های اخیر با آن روبه رو بوده ایم، هجوم شهرها به بسترهای طبیعی و محیط زیست بوده است. این مشكل از كجا ناشی می شود

رابطه بین طبیعت و شهر رابطه ای متقابل و دو سویه است. بدین شكل كه شهرها تأثیر عظیمی را بر محیط های طبیعی داشته اند و از آن نیز تأثیر پذیرفته اند. شهرها در محل هایی ایجاد شده اند كه جاذبه های طبیعی فراوان داشته اند؛ جایی كه منابع آب و بسترهای حاصل خیزی از خاك، گیاهان و جانوران فراهم و در دسترس بوده است.

از سوی دیگر در سال های اخیر رشد جمعیت شهرنشینی به صورت فزاینده ای افزایش یافته است به گونه ای كه جمعیت شهرنشین جهان از ۲ درصد جمعیت جهان در سال ۱۸۰۰ به ۳۰ درصد درسال ۱۹۵۰ و ۴۷ درصد در سال ۲۰۰۰ افزایش یافته است و رفته رفته شهرنشینی به عنوان تنها الگوی سكونت مطرح می شود. انتظار می رود كه تا سال ۲۰۳۰ بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها ساكن شوند. چنین تمركز بی سابقه ای از جمعیت در شهرها كه متراكم ترین عرصه های سكونت هستند باعث تخریب هر چه بیشتر محیط زیست، آلودگی آب، آلودگی هوا، فرسایش خاك و ورود پسماندها در شهرها شد. از سوی دیگر توسعه های شهری هماهنگ با افزایش جمعیت آنها نبوده است و به علت عدم رشد تأسیسات خدمات شهری مانند خیابان ها، مدارس، بیمارستان ها و نبود اشتغال و به وجود آمدن قشر وسیعی از كم درآمدان شهری، جمعیت بسیاری از ساكنان شهرها دچار سوءتغذیه، بیكاری و بی بازدهی شده است.

برای حل این مشكلات چه رویكرد و فرآیندی را باید مد نظر قرار دهیم

برای حل چنین مشكلاتی عده ای از برنامه ریزان به روش های كمی و تكنیكی مانند ساخت پل ها و بزرگراه های بیشتر برای كنترل روز افزون ترافیك، تحقیقات بیشتر پزشكی برای رویارویی سریعتر 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:14 ] [ احمد احمد ]
[ ]

رشد و توسعه اقتصادی (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات33
حجم فایل75 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

-1- تاریخچه، كلیات و تعاریف رشد و توسعه اقتصادی ص 11-14

مقوله توسعه اقتصادی تا قبل از دهه 1940 میلادی به صورت پراكنده مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گرفت اما پس از جنگ جهانی دوم به طور جدی و به صورت شاخه‌ای مجزا از علم اقتصاد به عنوان «اقتصاد توسعه» مطرح گردید.

1-1-1- دلایل توجه به توسعه اقتصادی[1]:

1- پس از خاتمه جنگ جهانی دوم، كشورهای درگیر جنگ كم و بیش با ویرانی‌‌ها و نابسامانی‌‌های اقتصادیی، سیاسی و اجتماعی رو به رو بوده‌اند [به جز كشور آمریكا كه درگیر جنگ بود اما از نظر جغرافیایی فاصله زیادی با صحنه درگیری‌‌ها داشت] تقریباً تمام كشورهای درگیر با ویرانی‌‌ها و نابسامانی‌‌ها روبه رو شدند. لذا اندیشمندان برای جبران فرصت‌‌های از دست رفته و خسارت‌‌های وارده و چاره اندیشی برای اقدامات مؤثر و جبران خسارت‌‌ها به ارائه نظرات مختلف پرداختند.

2- بسیاری از كشورهای مستعمره و نیمه مستعمره با پیدایش نهضت‌‌های استقلال‌طلبانه در گوشه و كنار جهان، به استقلال دست یافتند. این گونه كشورها با آثار شوم استعمار به ویژه پدیده عقب‌ماندگی روبه رو بوده و در جهان دارای موقعیت ناپایدار از نظر سیاسی، اقتصادی در عرصه جهانی بوده اند.

3- تلاش در جهت یافتن علل عقب‌ماندگی و كاهش فاصله و اختلاف فاحش برخی كشورها با كشورهای توسعه یافته و همچنین راه‌حل‌‌های اساسی به منظور حل مشكلات متعدد


[1] - موسوی جهرمی، یگانه «توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی»، انتشارات پیام نور، چاپ اول، 1375، ص 2

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:14 ] [ احمد احمد ]
[ ]

پیدایش وتوسعه شهر (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات36
حجم فایل27 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

 

پیدایش وتوسعه شهر از دیدگاه لوییس مامفورد

لوییس مامفورد(1990-1895)از متفكـرین برجسته قرن بیستم اسـت كه اول بار عقایدش را در كتاب فرهنگ شهرها منتشر كرد.از وی نوشتـه های زیــادی در زمینه برنامه ریزی اجتمـاعی،شهر،معمــاری وفنــاوری به جا مـــانده اســـت مشهورترین اثر مامفورد شهر در طول تاریخ است كه در آن پیدایش وتوسعـــه شهر را در دوران مختلف تاریخی مورد بررسی قرار داده اســت.وی هـدف از نوشتن این كتاب را چنین بیان می دارد :

"من سعی كرده ام كه شكلها و كاركردهای شهر را بررسی كنم و اهـدافی را كه منجر به ایجاد آن شده است ،بیابم .چنانچه شهر نقایصی را كه در طول تـاریخ به همراه داشته از خود بزدایـد ،شهــرهای آینده نقش مهمتــری را نسبــت بـه گذشته ایفا خواهند كرد" .

لوییس مـامفوردمعتقـد اسـت:چنانچه به تاریخ شهرها بنگریم ،می توانیم تصمیم بگیریم كه كدام راه را انتخــاب كنیم ،یا خود را وقف تكامل وپرورش انسانیـت كنیم یا تسلیم نیروهای خودكاری شویم كه خود ساخته ایم وآن را برموجودی كه خالی از ویژگی انســانی است ،یعنی؛انسان ‌‌(فرا تاریخی)تحمیل كـــرده ودر نهایت او را از عواطف واحساسات ،خلاقیت وآگاهی تهـی كنیم به عقیده لوییس مامفورد چیزی كه زمانی به آن شهراطلاق می شده ،اكنون به مركز كنترل تبدیل شده وفناوری در قالب دستگاههای خودكار،فضایل انسانی را از آن سلب كرده است . وی با انتقاد از توسعه وبرنامه ریزی ما در شهرهای معاصر ،چهره ضد تاریخی آنها را آشكار ساخته وبرخی از بیماریهایی را كه گریبانگیر شهــرهای بزرگ اروپا وامریكا است ،مورد بررسی قرار می دهد .

او سعی دارد به تكامل كه توسط شهر انجام شده نگاهی نو بیندازدومعتقداست:    چنانچه تصویر نوینی از نظم ارگانیك داشته بــاشیم وهمه كاركردهای انسانی را در نظر بگیریم آنگاه می توانیم به شكلی جدید از شهر دست یابیم كه توسعه انسانی را به همراه داشته باشد .

شهرهای دوره باستان: میراثی از دهكده

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:14 ] [ احمد احمد ]
[ ]

بررسی كنج ها (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات3
حجم فایل5 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

بررسی كنج ها :

در اشكال و احجام هندسی یكی از مهمترین قسمتهای آن ، لبه ها و كنج ها هستند چرا كه تغییر در زاویه و یا اضافه شدن كنجی دیگر به آن ها می تواند شكل هندسی دیگری را بیافریند.

این موضوع در فضاهای شهری در غالب توده ها نمایان می شود. با این تفاوت كه این توده ها با مسائل اقتصادی،وفرهنگی جامعه شناسی و روانشناختی همراه بوده و به مرور زمان تاثیری ژرف بر ناظر می گذارد.

تركیب اصلی تقاطع ها و كنج ها نقش عمده ای در ارتباط فضاها با هم دارد. در واقع كنج ها و تقاطع ها چندین فضا را با كاركردهای متفاوت و یا مشابه آشنا كرد و آن ها در مكانی ( سه راه ، چهار راه ة پنج راه ) مفصل می كند. و با ایجاد فلكه ، میدان فضایی باز متناسب با نوع و میزان عملكرد و یا نشانه ای در وسط، تاثیری عمیق از فضایی برجسته تر در ذهن مخاطب بجا می گذارد.

عبور از فضایی و ورود به فضایی به صورت متفاوت بویژه از كنج ها صورت می گیرد .كنج از جمله عناصر تعریف كننده .

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:13 ] [ احمد احمد ]
[ ]

بررسی كاربری اراضی (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات8
حجم فایل13 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

-4-6) بررسی كاربری اراضی

با عنایت به برداشت كالبدی انجام شده از محدوده مورد مطالعه 10 نوع كاربری متفاوت شناخته ده كه این كاربریها بیشتر در سطح محله عمل می كند و بعضاً كاربریهای همچون اداری و پمپ بنزین دیده می شود كه نقش فرا محله دارند در این كاربریها و بعضاً كاربری مسكونی با 25/49 درصد از كل مساحت محدوده مورد مطالعه به خود اختصاص داده است.

نكته بارز و قابل توجه در این محدوده سهم بالای معابر كه 35/35 ردصدی مساحت می باشد كه رقم بالایی برای این كاربری می باشد    ضمن اینكه تاثیر متقابل این افزایش بر روی كاربریها كاملاً مشهود است سرانه كاربریهای شهری در این محدوده 81/41 متر مربع است. هر یك از كاربریهای 10 گانه محدود به شرح زیر مورد بررسی قرار می گیرد.

1-     كاربری مسكونی: این كاربری 386272 متر مربع مساحت دارد كه سهم هر شهروند این محدوده از این كاربری 55/20 متر مربع می باشد.

2-     كاربری تجاری: مساحت كاربری تجاری 22193 متر مربع است كه 85/2 درصد از مساحت كل را به خود اختصاص داده است و سرانه این كاربری 18/1 متر مربع به ازای هر شهروند این محدوده است.

3-     كاربری فضای سبز: این كاربری به مساحت 12922 متر كه 6/1 درصد از مساحت كل محدوده می باشد یكی از كمبودهای این محدوده به نظر می رسد كه سرانه هر نفر در این محدوده 6/1 متر مربع است.

4-     كاربری اداری: این كاربری مساحتی بالغ بر 10278 متر مربع دارد كه سهمی معادل 33/1 درصد از كل مساحت را داراست نقش این كاربری فرا محله ای و سهم هر نفر از آن 55/0 متر مربع می باشد.

5-     كاربری آموزشی: این كاربری دارای مساحت 19260 متر مربعی می باشد كه 4/2 درصد از مساحت كل را به خود اختصاص داده است و سرانه هر شهروند به ازای این كاربری 03/ متر مربع می باشد.

6-     كاربریس درمانی: این كاربری كه شامل یك درمانگاه محله ای می باشد دارای مساحتی بالغ بر 1180 متر مربع می باشد كه 15/0 درصد از مساحت كل محدوده را به خود اختصاص داده و سرانه هر نفر 707 متر مربع می باشد.

7-     كاربری مذهبی: این كاربری نیز كه شامل دو مسجد می باشد 2059 متر مربع مساحت دارد كه 110/0 درصد از مساحت كل را به خود اختصاص داده است.

8-     كاربری تاسیسات و تجهیزات شهری: این كاربری در سطح محدوده به جز یك مورد پمپ بنزین كه عملكرد فرا محله ای دارد و در حاشیه بلوار پیروزی ایفای نقش می كند دیده نشده است كه مساحت آن 764 متر مربع می باشد كه كمترین مساحت را در بین كاربریها داراست و سهم آن از مساحت كل 01/0 می باشد كه سهم هر شهروند از آن 04/0 متر مربع می باشد. 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:13 ] [ احمد احمد ]
[ ]

انواع بازارها (شهرسازی)

دسته بندیشهرسازی
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات4
حجم فایل8 کیلو بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

انواع بازارها در جدول ذیل خلاصه شده است .

ردیف

تیپ بازار

خصوصیات ویژگیها

شكل و فرم كالبدی

مثال

1

بازار بین المللی

مربوط به دوره هایی از تاریخ كه روابط سیاسی و اقتصادی بین المللی توسعه یافته است می باشد.

در محل شاهراههای اصلی و یا بنادر مهم بر سراههای تجاری دریایی قرار داشته اند.

بازار كیش – قشم

2

بازار ملی

مبادلات تجاری داخلی كشورها در این بازارها بوده

بر سر راههای كاروانسرا داخلی داشتند

بازار كرمان بازار شیراز

3

بازار منطقه ای

حوزه نفوذ شان به یك منطقه محدود بوده

وسعت آنها بستگی به تراكم روستاهای و آبادیهای مجاور دارد.

بازارهای شمال ایران

4

بازار محله ای

حوزه نفوذ محدودتری داشته و فقط یك شهر را سرویس می دهند.

مثل اغلب  بازارهای شهر استانهای كشور

بازار شهرستان سبزوار و .....

5

بازار دوره ای

در شرایطی كه تقاضای جمعیت روستایی به اندازه ای نباشد كه بتواند بقای دكانداران دائمی را تضمین كند. بعنوان مرحله بینابین از اقتصاد معیشتی و مراكز تجاری دائمی

وسعت و دوره زمانی این بازارها به نوع كالای مورد معامله و حجم معاملات و جمعیت بستگی دارد و در بعضی از شهرها یك روز معین از هر هفته اختصاص داشت.

شنبه بازار ها و ...

6

بازارچه ها

در مراكز محله ها برای تامین نیازهای روزمره و هفتگی اهالی محله شكل می گرفت

وسعت هر بازار چه و تعداد دكانها آن بستگی به وسعت مجله داشت . فضای محله ها و بازارچه ها دو نوع دارد .

1- بصورت میدان كوچك

2-بصورت رایگان كه بخشی از معبر اصلی محله قرار داشت

مراكز تجاری محله ها

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:13 ] [ احمد احمد ]
[ ]

ترمیم و مقاوم سازی ساختمان (عمران)

دسته بندیعمران
فرمت فایلdoc
تعداد صفحات34
حجم فایل5.005 مگا بایت

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

مقاوم سازی ساختمان های فلزی موجود با کاهش مقطع بال

چکیده  :

قبل از زلزله نر تریج ، تصویر بر این بود که سازه های دارای قاب خمشی فولادی دارای رفتار مناسبی در هنگام وقوع زلزله می باشند ، اما پس از وقوع زلزله نر تریج بر اثر تحقیقات ، مشخص شد که بیشتر اتصالات بعلت ترک خوردگی جوش بدون داشتن شکل پذیری مناسب دچار شکست صلب شده بود . برای جلوگیری از ترک خوردگی جوش و در نتیجه شکس ترد اتصال ، می توان از دو روش عمده بهره جست . یکی تقویت اتصال ر ناحیه اتصال تیر به ستون   می باشد . مشکل عمده این روش ازایش لنگر وارده به ستون است . ر.ش دوم ، تضعیف تیر در ناحیه نزدیک اتصال می باشد . در این روش میزان کاهش مقطع به حدی است که باعث انتقال مفصل پلاستیک از بر ستون به داخل تیر می شود . این بدان علت است که بال پایینی معمولا در دسترس بوده و در داخل دال بتنی قرار ندارد . در این مقاله با استفاده از نرم ازار ANSYS به بررسی این مدلها پرداخته شده است .

کلید واژ ه ها : اتصال RBS ، اتصال SMF ، مفصل پلاستیک ، منحنی هیسترسیس ، چشمه اتصال

 

مقدمه :

پس از زلزله نر تریج ، خرابیهای بسیاری در سازه های فولادی که دارای قاب خمشی فولادی ویژه بودند رخ داد . این خرابیها نشان دهنده ضعف این سیستم در برابر زلزله بود . در صورتیکه تا پیش از زلزله نر تریج تصور بر آن بود که سازه های دارای قاب خمشی ویژه دارای رفتار بسیار مناسبی در هنگام وقوع زلزله می باشد . اما مشاهده شد که عدم توجه به نحوه تشکیل مفصل پلاستیک باعث تشکیل مفصل پلاستیک در بر ستون گشته و در نتیجه تمرکز تنش زیادی در انتهای تیر و در ناحیه اتصال تیر به ستون ایجاد شده و بالطبع تمرکز کرنش در این ناحیه ایجاد می شود . با توجه به این نکته که جوش متصل کننده بال تیر به بال ستون دارای رفتار ترد و شکننده می باشد و قادر به تحمل کرنشهای بالا نمی باشد ، در نتیجه این جوشها بر اثر نیروی زلزله اعمال شده دارای شکستگی شده و بعث جدا شدن تیر از ستون می شود .

در نتیجه به علل ذکر شده در بالا قابهای خمشی ویژه (که با روابطی که در آیین نامه های قبل از زلزله نر ریج بیان شده بود طراحی شده بود) رفتار خوبی از خود نشان نداد . حتی اسختمان هایی که برای استفاده بی وقفه و با کیفیت مناسب طراحی شده بودند نیز نتوانستند در برابر زلزله مقاومت کنند و آسیب دیدند .

با توجه به استفاده فراوان از قابهای خمشی فولادی در طراحی های لرزه ای سازه ها ، و با توجه به این نکته که این سازه ها بر اساس ضوابط و آیین نامه هایی طراحی شده است که ضوابط مربوط به نحوه تشکیل مفصل پلاستیک و نحوه گسترش آن را مورد بررسی قرار نداده اند ، در نتیجه پس از زلزله نر تریج تحقیقات به سمت افزایش شکل پذیری اتصالات صلب پیش رفت و به طور کلی اتصالات پس از زلزله نر تریج (Post-Northridge) شکل گرفت . در این اتصالات هدف به طور عمده انتقال مفصل پلاستیک به داخل یر و به یک فاصله معین از بر ستون می باشد . بگونه ای که با دور ساختن مفصل پلاستیک از بر ستون ، باعث کاهش تمرکز کرنش بوجود آمده در ناحیه جوش می شوند و در نتیجه باعث کاهش در میزان ترک خوردگی جوش و بالطبع کاهش شکست ترد در اتصال می شوند . روش های متعددی برای انتقال مفصل پیشنهاد گردید . در حالت کلی این روشها به دو دسته عمده تقسیم می شود :

1. یکسری از اتصالات (Post-Northridge) بگونه ای طراحی شده اند که با افزودن اجزایی به اتصال باعث افزایش مقاومت تیر در ناحیه اتصال شده و در نتیجه باعث کاهش تنش در اتصال می شود . و در نتیجه باعث انتقال مفصل پلاستیک بداخل تیر می شود . همچنین با مقاومتر کردن اتصال از چرخش اجزای اتصال نسبت به هم (تیر نسبت به ستون) جلوگیری می کنند که در نتیجه تنش کمتری در ناحیه جوش ایجاد می شود . استفاده از ماهیچه (Haunch) و با پشت بند (Rib) و ... از این دسته اند .

2. در روش دوم با کاهش مقاومت تیر در بخشهای مشخص از تیر ، باعث تضعیف تیر در یک ناحیه مشخص و از پیش تعیین شده گشته که در نتیجه مفصل پلاستیک در این ناحیه تشکیل می شود . و از بر ستون به داخل تیر منتقل می شود . انواع اتصالات RBS از این دسته اند .

برای مقاوم سازی 

پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود

پرداخت و دانلود

[ دوشنبه 2 بهمن 1396 ] [ 12:13 ] [ احمد احمد ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 صفحه بعد